Schibsted-selskapet Adevinta gjør det godt i Frankrike og Spania: Øker omsetningen

Det internasjonale rubrikkselskapet ender med et resultat på 52,4 millioner euro. – Jeg er veldig spent på de betydelige mulighetene som ligger foran oss.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Selskapet Adevinta, som i april 2019 ble etablert som eier av Schibsteds rubrikkvirksomheter utenfor Norden, leverer onsdag morgen sitt fjerde kvartal.

Der kommer det fram at selskapet øker driftsinntektene til 200,1 millioner euro, som er en oppgang på 16 prosent - og ender med et resultat (EBITDA) på 52,4 millioner euro. 

– Jeg er veldig spent på de betydelige mulighetene som ligger foran oss og - jeg er sikker på at vi har de ressursene og det team vi trenger for å gripe dem og skape verdier for våre aksjonærer, sier Rolv Erik Ryssdal, administerende direktør i Schibsted-selskapet Adevinta i en melding.

Adevinta drives fram av en betydelig omsetningsøkning i det franske markedet og endte på 101,5 mill euro, som er en oppgang på 25 prosent.I det spanske markedet endte de på 46,9 mill. euro, som er en oppgang på 13 prosent. I Brasil økte omsetningen til 23,2 mill euro.

Der både Frankrike og Spania har vært lukrative satsingsområder for Schibsted-selskapet, går det derimot litt tregere i Brasil, hvor resultatet fortsatt er noe beskjedent.

– Frankrike og Spania fortsetter å gjennomføre sin strategi, styrke sine markedsposisjoner i viktige vertikaler til tross for et noe mykere makrobilde. Brasil er det fortsatt i en tidlig fase, men fortsetter å levere lovende. Skuffelsen i 4. kvartal var den globale porteføljen, negativt påvirker vår totale vekstrate. Italia har led av en negativ utvikling i display-annonsemarkedet, og det nye ledergruppen har utviklet en handlingsplan for å snu trenden, fortsetter Ryssdal.

 

Adevinta Q4 2019.
Powered by Labrador CMS