Thomas Hovde, salgssjef for bedriftsmarkedet i Schibsted, og Panthea Fereidoni Tonna, KAM og forretningsutvikler for bedriftsmarkedet i Schibsted.
Thomas Hovde, salgssjef for bedriftsmarkedet i Schibsted, og Panthea Fereidoni Tonna, KAM og forretningsutvikler for bedriftsmarkedet i Schibsted.

Schibsted tar grep mot medie­overvåkning: Må bli abonnent for å lese innholdet

Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad vil ikke lenger være gratis å lese i Retriever og beslektede tjenester.

– Vi vet at mange potensielle bedriftskunder i dag får tilgang til alt vårt innhold via medieovervåkerne. I tråd med at medieøkonomien utfordres – og endres, har vi sett oss nødt til å endre samarbeidsformen med medieovervåkingsbransjen, sier salgssjef for bedriftsmarkedet i Schibsted, Thomas Hovde, i en pressemelding.

 

– Journalistikk er god forretning

Han understreker at det alltid har vært slik for aviser som VG og Dagbladet, og mener det er riktig at samme avtale nå trer i kraft for abonnementsavisene.

– VG+ sitt digitale innhold har aldri vært tilgjengelig via medieovervåkerne. Skal du lese det innholdet, må du være abonnent. Vi ser at betalingsviljen er høy for det lukkede innholdet. Journalistikk er god forretning, og har bidratt til at vi i dag har over 800.000 digitale abonnenter i Schibsted totalt sett, sier Hovde.

 

Lanserer 24-timers abonnement

Hovde sier videre at Schibsted er opptatt av å tilby medieovervåkernes kunder en enkel og rask tilgang til innholdet de ønsker – også det som er lukket. Derfor lanserer Schibsted et eget abonnementstilbud til denne gruppen.

– Fra 1. oktober vil det være mulig å kjøpe 24-timers abonnement fra Schibsted, til 50 kroner. Tilbudet er forbeholdt medieovervåkernes kunder. I tillegg har vi utviklet bedriftsløsninger som gjør det enklere for bedriftene å tilby abonnement til sine ansatte, og vi ser fram til å gå i dialog med nye kunder om disse løsningene, sier Thomas Hovde.

Til toppen