Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for mediehus i Schibsted.
Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for mediehus i Schibsted. (Ole Alexander Saue)

Schibsted: – Vi har en større jobb foran oss enn den vi har lagt bak oss

Personifisering, podkast og events var tema da Amedia, Schibsted og Dagens Næringsliv diskuterte finansiering av fremtidens journalistikk.

Mens papirinntektene fortsatt er i nedgang, øker inntekter fra brukerbetaling i norske mediehus. For Schibsted kommer likevel rundt 60 prosent av inntektene fra papirproduktene.

Siv Juvik Tveitnes, som er konserndirektør for mediehus i Schibsted, er klar på at også brukerinntektene kommer til å flate ut fremover.

– Når vi ser hvor stor del av inntektene vi har av papir, har vi en større jobb foran oss enn den vi har lagt bak oss, sa hun.

 

Mer, og bedre, journalistikk

Juvik Tveitnes mener tilleggsprodukter kan være med på å finansiere fremtidens mediehus, og nevnte eksempler fra Schibsted-eide Bergens Tidende.

– Tilleggsprodukter kan være sudoku, kryssord, digitale arkiv, events og nettbutikker, som er assosiert med merkevaren – men som gjør at vi kan øke prisen, og bygge lojalitet til brukeren, sa hun.

Anders Opdahl, konserndirektør i Amedia.
Anders Opdahl, konserndirektør i Amedia. Foto: Ole Alexander Saue

Anders Opdahl, konserndirektør i Amedia, mener det er altfor tidlig å snakke om en utflating av brukerinntekter, og sier nøkkelen ligger i å lage et enda bedre produkt for eksisterende og nye kunder.

– Vi må finansiere journalistikken med mer, bedre, og mer personlig journalistikk.

– De rene digitale produktene har relativt lav dekning. Så å snakke om en utflatning er svært prematurt, sa han.

Amund Djuve, administrerende direktør og sjefredaktør i Dagens Næringsliv, fortalte om avisens satsing på innsikt og analyse.

– Vi har en leseravdelingen hvor det jobber både redaksjonelle og kommersielle ansatte. Vi må utvikle nye produkt til en interessant kundebase, men samtidig må vi gjøre mer av det som er kjernen, sa han.

 

«Cash is Queen»

Naturligvis peilet diskusjonen seg inn på lyd og podkast, hvor spesielt Schibsted har satset tungt i både regionale og nasjonale mediehus.

– Lyd er kjempespennende. Både stemmestyring og podkast – som har hatt formidabel vekst de siste årene, sa hun.

Også i Dagens Næringsliv har de trappet opp podkastsatsingen.

Amund Djuve, sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv.
Amund Djuve, sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv. Foto: Ole Alexander Saue

– Men det er ikke mye penger i podkast, men vi har hatt et par annonsører der. Det er heller ikke en stor satsing for oss. Vi har ikke uendelig med penger, i motsetning til Schibsted. Vi når likevel ut til et annet publikum med de podkastene, sa Djuve.

I mars skrev Medier24 om Dagens Næringsliv som har startet den lukkede kvinnegruppen på Facebook, «DN Kvinner». Nå har de også benyttet gruppen til å selge arrangementsbilletter.

– Vi har opprettet Facebook-gruppen «DN Kvinner», hvor vi også lanserte arrangementet «Cash is Queen». Vi har aldri hatt et så bra billettsalg før, sa Djuve.

 

– Vi har dyp og løpende innsikt

Både Djuve og Opdahl gjentok at optimalisering og personifisering blir viktig for å engasjere brukerne i større grad.

Fra venstre: Debattleder og redaktør i Medier24, Erik Waatland, Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for mediehus i Schibsted, Amund Djuve, sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv, og Anders Opdahl, konserndirektør i Amedia.
Fra venstre: Debattleder og redaktør i Medier24, Erik Waatland, Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for mediehus i Schibsted, Amund Djuve, sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv, og Anders Opdahl, konserndirektør i Amedia. Foto: Ole Alexander Saue

– Vi har 1,2 millioner nordmenn knyttet til aID. Vi har dyp og løpende innsikt om hva folk gjør. Å utvikle teknologi som presenterer og kurerer journalistikken – i tillegg til at den er riktig laget – er en del av målet vi har, sa Opdahl.

Amedia har imidlertid vært litt mer tilbakeholdne når det kommer til de store podkastsatsingene.

– Vi jobber aktivt med det, men vi må vite hva vi utvikler. Vi må tilpasse de reelle forutsetningene og se hvordan brukerne opptrer.

Til toppen