Schibsted vil ikke gå til sengs med fienden

Amerikanske medier inngår partnerskap. Mer skepsis i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Våre største konkurrenter på annonsesiden er Google og Facebook, og vi gjør nå grep for å forbedre våre egne systemer og vårt annonseprodukt. Det er den retningen vi går i nå, sier teknologidirektør Morten Jacobsen i Schibsted til Dagens Næringsliv.

Tema er Facebooks nye «frieri» til mediene, der tanken er at de skal publisere innhold direkte på facebooks plattform - i stedet for å poste lenker til sakene. New York Times, Buzzfeed og National Geographic blir ifølge DN og CNBC blant de første som vil inngå et slikt partnerskap.

Schibsted holder for tida på å bygge sitt eget «økosystem», noe konsernet fortalte om også på resultatpresentasjonen for noen uker siden. Og Jacobsen bekrefter overfor DN at denne satsingen gjør det lite aktuelt å legge seg direkte ut på «konkurrentens» plattform.

Facebooks nye løsninger skal blant annet skyldes at de mener det tar for lang tid å laste innhold fra nettavisene, når leserne klikker på en lenke. Og i «retur» fra facebook, er avisene visstnok lovet en andel av annonseinntektene.

Som bare i Norge i år blir på 1,2 milliarder kroner, ifølge en prognose.

Andre årsaker til å være skeptisk er redaktøransvaret, noe både NRKs nettsjef Frank Gander og pressegeneral Kjersti Løken Stavrum påpeker overfor DN.

Powered by Labrador CMS