Sveinung W. Jensen til venstre og Fridtjof Nygaard til høyre. Jensen forlater redaktørstolen i Lister med umiddelbar virkning, mens Nygaard tar over redaktøransvaret i de tre sørlandsavisene.

Schibsteds lokalaviser på Sørlandet får Fridtjof Nygaard som felles redaktør: – Merkevarene tukler vi ikke med

Lindesnes, Lister og Søgne og Songdalen Budstikke får én felles redaktør. Samtidig forlater Lister-redaktør Sveinung Jensen den nye avis-konstellasjonen med umiddelbar virkning.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De tre sørlandsavisene i Schibsted, Lindesnes, Lister og Songdalen Budstikke får felles redaktør, og det blir Fridtjof B. Nygaard, opplyser Schibsted i en pressemelding. 

Nygaard selv sier til Medier24 at han gleder seg til å ta fatt på nye oppgaver, som redaktør og daglig leder i de tre avisene. 

– Det blir kjempegøy, jeg tror det blir veldig bra og jeg gleder meg som et barn, sier han til Medier24. 

Endringen ble varslet tidligere, men nå er det altså klart hvem som overtar redaktørstolen.

– Feil strategi

Samtidig som Nygaard trer inn i en ny rolle i de tre avisene, har redaktør i Lister, Sveinung W. Jensen, bestemt seg for å gå med umiddelbar virkning. 

– Jeg har tatt det valget på bakgrunn av uenighet om veien videre. Jeg har kritisert prosessen tidligere, hvor man har sett på muligheten for en felles ansvarlig redaktør for tre aviser. Det mener jeg er en feil strategi, sier han til Medier24. 

Jensen har hatt jobben i Lister siden 2009, og frykter nå at de tre avisene skal miste både egenart og uavhengighet med den nye modellen. 

– Jeg synes det er en trist dag, og det var trist stemning på jobb. Det føles litt absurd, når man ser på hva vi har fått til. Vi ble tidligere i år kåret til årets lokalavis, avisa går så det griner økonomisk og vi er blant de beste i klassen blant lokalavisene i Schibsted. Vi har gjort vanvittig mye riktig og i en sånn sammenheng føles det litt rart å nå skulle gå, sier han. 

Samtidig understreker han at det aldri var naturlig for han å i det hele tatt vurdere å takke ja til stillingen som stedlig leder i avisa, som han har blitt tilbudt.

– For å oversette til fotballspråket: Det er litt som å vinne Premier League, og så få sparken rett etterpå. Man velger en ny styreform, som bryter med den strategien og kursen vi har hatt fram til nå, hvor vi har hatt mulighet til å styre og påvirke mye av våre egne valg når det gjelder innhold og strategi, sier han.

Han har enda ikke rukket å tenke på veien videre, og sier han får se hva som etterhvert dukker opp av muligheter. 

 

– Redaksjonelt sterk

Sturle Rasmussen, direktør for Schibsteds lokalaviser i Norge, har tro på løsningen de til slutt kom fram til. 

– Fridtjof er en redaksjonelt sterk, brukerorientert og tydelig leder. Han står for en redaksjonell strategi som setter det digitale i førersetet, sier Rasmussen. Strategien Nygaard har stått i spissen for i Lindesnes er i tråd med Schibsted Medias mål om å ha en bærekraftig digital forretningsmodell på plass innen få år, sier Sturle Rasmussen i Schibsted i pressemeldingen. 

Sturle Rasmussen i Schibsted sa til Medier24 tidligere i år, at hovedårsaken til at man har valgt den strategien man nå gjennomfører er for å lette det administrative arbeidet. 

- Grunnen til at vi gjør det slik er fordi de lokale lederne skal slippe å jobbe så mye administrativt, sa Rasmussen til Medier24 da. 

  

– Satser på brukerbetaling 

Nygaard sier at han har troa på omorganiseringen, og at dette kommer til å styrke de tre avisene. Han er ikke enig i Jensen sin kritikk i at man nå går i feil retning.

– Lister, Lindesnes og Budstikka ligger på tuppen av Sørlandet, med 78.000 personer i sin region. Fram til nå har man egentlig vært på hvert sitt nes. Så har Lister og Lindesnes samarbeidet godt de siste årene, hvor vi har innført brukerbetaling, og vi ser at folk er villige til å betale for innholdet vårt, sier han til Medier24. 

Han er opptatt av at de skal satse videre på å lykkes med brukerbetalingen, og forteller blant annet at antallet digitale abonnenter har økt kraftig det siste halvannet året. 

Samtidig er han opptatt av å understreke at det å få en felles redaktør ikke nødvendigvis betyr at merkevarene skal svekkes.

– Jeg er opptatt av at de tre merkevarene består. De har en voldsom sterk identitet hos folk. Leserne i hver kommune er fans av sin lokalavis, og merkevarene tukler vi ikke med, sier han. 

– Sløsing med ressurser 

Overfor Medier24 vider Nygaard til et eksempel fra tidligere i sommer, da Europas første undervannsrestaurant skulle senkes nedi vannet utenfor Lindesnes. 

– Både Lister, Lindesnes, Fædrelandsvennen og VG var til stede av Schibsted-avisene. Hvis man ser på Lister og Lindesnes, så tror jeg vi hadde åtte av 23 årsverk til stede på en senking av en restaurant. Det er sløsing med ressurser, vi trenger ikke være så mange der, sier han. 

Samtidig skjer det ifølge Nygaard en ulykke i Lyngdal, som de ikke har muligheten til å dekke godt nok. Han håper de kan bli flinkere på samarbeid og prioritering av ressurser framover. 

– Denne endringen handler ikke om å kutte i bemanning, men å bruke den bemanningen som er igjen til å lage god journalistikk som vi kan selge abonnementer på. Jeg mener vi kommer til å ha en stor synergieffekt av å se på oss selv mer som et lag, sier han. 

Powered by Labrador CMS