Schibsted-huset i Oslo, med både Aftenposten og VG.
Schibsted-huset i Oslo, med både Aftenposten og VG. (Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal)

Schibsted-avisene økte digitale abonnementsinntekter - fall i annonser

– Vi er på riktig vei med tanke på å nå vår ambisjon om digital bærekraft for alle våre mediehus, sier konserndirektør Siv Juvik Tveitnes.

Schibsteds fire norske mediehus - VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad - opplevde samlet en økning på 27 prosent i sine digitale abonnementsinntekter i 2019.

Det viser årsregnskapene for mediehusene, opplyser konsernet.

Totalt endte årsresultatet på 238 millioner kroner.

Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier
Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier Foto: MARTIN SLOTTEMO LYNGSTAD / PARAG

– Det er gledelig å se at alle av våre norske mediehus – VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad – opplevde en sterk vekst i digitale abonnementsinntekter i 2019. Dette var dessuten før corona-krisen, som har medført et enda sterkere engasjement og enda større lojalitet fra våre brukere. De siste ukene, siden Norge “stengte” 12. mars, har vi hatt en sterk vekst i digitale abonnenter. Denne utviklingen viser at vi er på riktig vei med tanke på å nå vår ambisjon om digital bærekraft for alle våre mediehus, selv om vi fortsatt har langt igjen å gå, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier. 

De digitale annonseinntektene for mediehusene gikk totalt sett ned med 3 prosent i 2019, mens både Aftenposten, BT og Aftenbladet opplevde en vekst. Det er VGs annonseinntekter som drar ned resultatet.

– Det er som ventet at resultatet går ned. I stor grad skyldes det inntektsfall fra papiravisene våre, i tillegg til at vi har noen ekstraordinære kostnader, som korrigering av tidligere avsetninger for AFP, som bidrar til resultatfall. Vi har en offensiv vekst-strategi for 2020, samtidig som vi jobber med å redusere kostnadene våre. Som kommunisert i mai, skal News Media redusere kostnadene med 500 Mnok fordelt på 2020 og 2021, sier Tveitnes.

 

Årsresultat 2019:

Aftenposten AS 2019 2018 Endring (%) Endring (kr)
Driftsinntekter 1 455,8 1 443,5 +0,85% +12,3
Driftsresultat 105,3 128,6 -18,1% -23,3
Resultat før skatt 114,7 134,2 -14,5% -19,5
Årsresultat 89,2 101,4 -12,1% -12,2
Bergens Tidende AS 2019 2018 Endring (%) Endring (kr)
Driftsinntekter 491,7 479,7 2,5% 12,0
Driftsresultat 27,8 46,3  -40,0 -18,5
Resultat før skatt 32,0 47,6 -32,8 -15,6
Årsresultat 24,9 35,7 -30,3 -10,8
Stavanger Aftenblad AS 2019 2018 Endring (%) Endring (kr)
Driftsinntekter 369,2 358,2 3,1% 11,0
Driftsresultat 13,3 22,5 -40,9 -9,2
Resultat før skatt 18,0 25,3 -28,9 -7,3
Årsresultat 13,9 18,7 -25,7 -4,8
VG AS 2019 2018 Endring (%) Endring (kr)
Driftsinntekter 1 496,2 1 573,2 -4,9% -77
Driftsresultat 139,6 229,1 -39,1% -89,5
Resultat før skatt 141,4 239,3 -40,9% -97,9
Årsresultat 109,7 177,9 -38,3% -68,2

PS! Formell godkjenning av årsregnskapene skal ifølge Schibsted gjennomføres i generalforsamling løpet av kort tid, og fullstendig årsregnskap vil da være tilgjengelig.

Til toppen