Schibsteds nyhetsmedier svekkes av dårlig annonse­utvikling

Topplinjen svekkes hos alle nyhetsmediene i Schibsted, men utviklingen er svakere i Sverige enn i Norge.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag morgen la Schibsted fram kvartalsrapporten for fjerde kvartal - og dermed også resultatet for hele året målt mot året før.

Over hele linja økte Schibsted omsetningen med åtte prosent til 5,1 milliarder og med et resultat på 944 mill. Resultatet er svekket med drøye fem prosent målt mot samme periode i fjor.

Svakt annonsemarked for mediene

For Schibsted News Media sin del, som innebærer VG, Aftenposten, Aftonbladet, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Svenska Dagbladet, viser tallene at de svekker omsetningen med seks prosent og ender med en topplinje på 1.944 mill og et resultat på 185 mill (EBITDA) i fjerde kvartal.

For landets største mediehus VG betyr det at de svekket omsetningen med tre prosent målt mot året før og endte med 477 millioner - målt mot samme periode året før. Trenden for året følger det samme bildet, der VG svekket topplinjen med tre prosent - som endte på 1,793 mill.

Schibsted News Media.

Resultatet i fjerde kvartal er likevel på 82 millioner kroner - som er en økning på 10 prosent. Målt gjennom hele året ble resultatet svekket med 11 prosent, der VG endte med et resultat (EBITDA) på 293 mill

Schibsted forklarer topplinjefallet med en svak annonseutvikling. De har derimot hatt en sterk utvikling på abonnementssiden og kan nå rapportere om å ha nådd 720.000 digitale abonnenter. Det medfører at de digitale abonnementsinntektene øker med 11 prosent, men de digitale annonseinntektene svekkes tilsvarende. 

Tallene fra VG.

Medier24 kommer tilbake med mer.

Powered by Labrador CMS