Nye Trondheim24.no: Redaktør Paul Jostein Aune og journalist Kjersti Lunden Nilsen.
Nye Trondheim24.no: Redaktør Paul Jostein Aune og journalist Kjersti Lunden Nilsen. (Foto: Privat)

Se opp, Adressa! Her kommer rakkerungen Trondheim24 - som skal utfordre dere på stoff om sentrum

– Trondheim fremstår som en mediemessig bananrepublikk med bare én aktør. Hadde ikke vi gjort dette, ville det kommet andre, sier redaktør Paul Jostein Aune i splitter nye Trondheim24.

Norges eldste gjenlevende avis, Adresseavisen, er 250 år. I mange av disse årene har avisa stått uten reelle konkurrenter.

Helt til nå.

Fredriksstad Blad har fått Fredrikstad24, Halden Arbeiderblad har fått Halden24 og Sarpsborg Arbeiderblad har fått Sarpsborg24, for å nevne noen.

Nå får Adresseavisen kjenne på Trondheim24.no.

Holder seg innenfor elveleiet

Den splitter nye og uavhengige nettavisa har tre medarbeidere på plass allerede.

Redaktør Paul Jostein Aune er kjent for de fleste i medie-Trøndelag som en gründer, som har startet og driftet flere aviser, blant annet nylig nedlagte Byavisa og Næringslivsavisa.

– Det er ingen tvil om at da Adresseavisen besluttet å legge ned Byavisa, satte det fart på disse planene. Trondheim fremstår som en mediemessig bananrepublikk med bare én aktør. Hadde ikke vi gjort dette, ville det kommet andre, sier Aune.

Med seg på laget har han fått journalist Kjersti Lunden Nilsen, som har bakgrunn som kommunikasjonsrådgiver, tekstforfatter og som nettopp journalist i NRK.

– Trondheim24 er kanskje det mest spennende medieprosjektet i Trondheim for tida. For meg, som er levende opptatt av Trondheims urbane kvaliteter, er dette veldig gøy å jobbe med, forteller Nilsen.

– Men det aller beste er at vi får så god respons når vi er ute og intervjuer folk. Gode historier finnes overalt og vi vil gjerne bidra til å synliggjøre dem lokalt, sier hun.

På markedssiden skal Stig O. Erlid selge inn innholdsmarkedsføring, som er forretningsmodellen til den nye nettavisa.

– Adressa publiserer 80-90 saker i døgnet, men det er kanskje bare 2-3 som kunne stått på trykk hos oss. Vi skal ikke dekke Rosenborg eller Petter Northug, med mindre vi treffer han på byen – noe som ikke er usannsynlig, smiler Aune.

– Adressa sitter fortsatt i beste tomta i Trondheim og lager telefonsaker fra Bakklandet, som er et halvt steinkast unna. Det skal aldri skje hos oss, sier han offensivt.

Faksimile fra Trondheim24.no (faksimile)
Faksimile fra Trondheim24.no (faksimile)

Underdekt byliv

Ideen til avisa kom da redaktøren takket farvel til forstadslivet på Byåsen og flyttet til sentrum. Da begynte han å bruke byen på en helt annen måte og innså at det var et underdekt område i Norges fjerde største by.

– Nettopp den urbane kvaliteten med byen er seriøst underdekt og det har vi tenkt å gjøre noe med, mener Aune, som føler at det som blir skrevet om temaet er «panisk formatert for et ungt publikum».

Målgruppen til Trondheim24 er definert ut fra andre parameter enn det som kanskje er mest vanlig i norsk mediebransje i dag. De er ikke så opptatt av alder, men heller å skrive stoff om alle de som er opptatt av byen.

– Vi skal rendyrke det som er innenfor elva. Det skal mye til for at vi forlater Trondheim sentrum, ler han.

Relevant reklame

Trondheim24 skal leve av innholdsmarkedsføring. Reklameinnholdet skal eieren Medvind Media AS stå for.

Dette selskapet eies av både Aune og Erlid, men førstnevnte understreker at de er helt uavhengige og at de følger pressens etiske regelverk.

– Vi har et nettverk av leverandører som skal hjelpe oss med å produsere et godt reklameinnhold for våre kunder. Med sponset effekt fra Facebook, håper vi å kunne skape et produkt som genererer nok inntekter til at vi klarer å stå på egne ben fremover, sier Aune, som innrømmer at de har fått flere avtaler med relevante annonsører.

Avisa har sett at det er for lite innhold fra byens mange arrangementer, kafeer, kulturliv og folk. Nå skal de bygge opp en solid base med følgere på Facebook og sørge for at byens befolkning finner og bruker nettavisa.

– Til tross for at vi egentlig ikke har formelt åpnet, så har vi fått kjemperespons på noen saker. En artikkel om et nytt restaurantkonsept i byen har fått over 20.000 sidevisninger. Det er utrolig kult, sier Aune.

Denne saken kom til av at Trondheim24 sin journalist banket på døra på et byggeprosjekt og fikk et intervju. Nettopp slik oppsøkende journalistikk vil han ha mer av.

– Trondheim har utviklet seg utrolig raskt og det skal vi speile, sier han.

Utviklingsredaktør Ingeborg Volan i Adresseavisen. (Foto: Erik Waatland)
Utviklingsredaktør Ingeborg Volan i Adresseavisen. (Foto: Erik Waatland) Foto: Erik Waatland

Slik svarer Adressa på den nye konkurransen

Utviklingsredaktør Ingeborg Volan i Adresseavisen har ansvaret for å videreutvikle TRD.by, som har vært avisens lettbeinte nettavis – som skulle dekke bystoff for primært yngre brukere.

Nå har de snudd noe på profilen og skriver følgende om seg selv:

trd.by er et nettsted for alle som elsker Trondheim, men kanskje aller mest for de som bruker byen mye - både på dag, kveld og helg! Med en miks av korte nyheter og saker om uteliv, underholdning, idrett, livsstil og ulike guider så skal vi deg sjansen til å bli både oppdatert, informert og underholdt på ett og samme sted. Bak trd.by står regionavisa Adresseavisen.

Hun mener det er plass til flere i Trondheim, med sine 180.000 innbyggere.

– Fra Trd.bys side ønsker vi konkurransen velkommen. Trondheim er en stor by med mer enn nok spennende ting å lage godt innhold om. Vi skal gjøre vårt aller beste for å fortjene lesernes gunst også med en ny konkurrent på banen. Leserne i Trondheim er vinnerne her, sier hun.

 

Til toppen