VGs sjefredaktør Gard Steiro.
VGs sjefredaktør Gard Steiro. (Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal)

Seks av ti kroner i VG-kassa kommer fra det digitale

VG har passert 200.000 abonnenter og øker omsetningen digitalt, men de leverer en svakere topplinje.

Torsdag morgen kom resultatet for VG i 2019 og det viser at mediehuset omsatte for 1.793 millioner og fikk et resultat på 293 mill (ebitda).

Det betyr at omsetningen faller med tre prosent - og resultatet med 11 prosent.

Sjefredaktør og adm. dir Gard Steiro opplyser til Medier24 at han mener slutten av året ble bra.

– Vi hadde digital vekst, og driftsresultatet økte sammenlignet med et sterkt fjerde kvartal i 2018. Både VG+ og VGTV leverte sterke resultater. Jeg er imponert over journalistikken, innovasjonskraften og veksten i de redaksjonene. Vi er veldig fornøyde med at VGs posisjon som landet største nyhetsnettsted ble enda tydeligere gjennom 2019. 

Landets største kommersielle mediehus har kommet desidert lengst i den digitale transformasjonen og befester posisjonen med å nok en gang komme over 1 milliard i omsetning rent digitalt.

VGs resultat i 2019
VGs resultat i 2019.

Totalt det at 58 prosent av VGs inntekter kommer fra internett.

– I fjerde kvartal slo vi den ene rekorden etter den andre, og utviklingen fortsetter inn i 2020. VG har aldri hatt flere brukere. I likhet med alle andre medier opplever vi at papiropplaget faller. Det preger resultatet. I tillegg var annonsemarkedet mer volatilt enn de to foregående årene, men økte brukerinntekter veier opp for noe nedgang innen annonse. Vi er fornøyde med å levere vekst i digitale inntekter både i fjerde kvartal og året som helhet, fortsetter Steiro.

Sjefredaktøren understreker at de de leverer én milliard i digital omsetning for andre året på rad.

– Vi er over milliarden for andre år på rad. Akkurat nå er jeg mest glad for at vi har mye god og viktig journalistikk på gang. Det er godt driv i redaksjonen. Starten på 2020 har vært positiv.

Fremdeles er 751 millioner kroner av omsetningen tilknyttet papiret - og det faller tungt: Ni prosent nedgang fra 2018 til 2019, viser resultatet.

Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsted Media
Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsted Media. Foto: Erik Waatland

Konsernsjef for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes, opplyser at VG hadde 11 prosent vekst i VG+-abonnenter, men at mediehusets resultat ble svekket av en svakere annonseutvikling.

I fjerde kvartal hadde VG 477 millioner i omsetning, som er en nedgang på tre prosent målt mot samme periode i fjor. 

På den positive siden har VG nådd 200.000 i digitale abonnementsinntekter og øker samtidig den gjennomsnittlige inntekten per bruker (ARPU) med én prosent. 

VG forteller i kvartalsrapporten at de nådde 1,7 millioner daglige brukere i desember.

Til toppen