SIMEN VATNE, på et av mange pressebilder i dress og solbriller han har publisert på hjemmesiden.
SIMEN VATNE, på et av mange pressebilder i dress og solbriller han har publisert på hjemmesiden. (Bilde: (PR-foto))

Simen Vatne og Adsocial fikk snakke i media om millioner og milliarder. Nå er plattformen stengt fordi selskapet ikke har betalt for seg

Ung gründer fikk offentlige penger, investorer og massiv medieomtale. Men nå er annonseplattformen som skulle «revolusjonere annonsering på sosiale medier» nede, etter en konflikt med leverandøren.

I fjor var Simen Vatne 17 år og «snart milliardær», ifølge en reportasje på NRK P3.

Han ble omtalt i VG under overskriften «Slik ble jeg millionær», og hadde ifølge nevnte P3-dokumentar planer om å omsette for flere millarder kroner med annonseplattformen Adsocial.

Den skulle gjøre som mange andre etablerte plattformer og byråer har gjort både i Norge og resten av verden; la bedrifter få mulighet til å markedsføre seg hos mikroinfluencere, altså vanlige folks profiler i sosiale medier.

Planene og medieomtalen ble omtalt på Medier24 i fjor høst, samtidig som nettveteran Trine Grung kom inn som daglig leder. Bare to måneder senere sluttet Grung som daglig leder i selskapet.

Og nå er plattformen som ble lansert i fjor høst, nede.

 

Slik ser Adsocials forside ut, men selve påloggingen oppe i høyre hjerne fører til en tom side.

 

Uenighet om oppgjør og regninger

Dette skal etter hva Medier24 forstår skyldes uenighet om oppgjør for utvikling av plattformen.

Adsocial AS skal ikke ha betalt regningene sine til utviklingsbyrået Ways AS, som på sin side skal ha valgt å stenge den ned.

Slik omtaler også Avisa Nordland saken denne uka.

Som til AN, er det Simen Vatnes PR-rådgiver Ole Bråthen i Maestro Communication som uttaler seg om saken. Han skriver dette til Medier24:

- Det stemmer at plattformen Adsocial er midlertidig nede. Det er naturligvis beklagelig, og skyldes en uoverensstemmelse med utviklerselskapet Ways AS.

 

...dette møter deg når du forsøker å logge på Adsocials annonseplattform.

 

Bråthen skriver at konflikten har røtter tilbake til september, og hevder at plattformen ikke ble levert til avtalt tid:

- Det førte også til mye negativ medieomtale, tap av omsetning, tap av lønnsmidler og tap av kunder i millionklassen. Dermed ble det, som også kjent via media, en veldig utfordrende oppstartssituasjon for Adsocial, med en snøballeffekt av uheldige konsekvenser.

Bråthen vil ikke kommentere eller bekrefte hvorvidt Adsocial har betalt regningene sine, men bekrefter at samarbeidet med Ways «har midlertidig strandet».

Ways på sin side vil ikke kommentere forholdet til kunder, utover å bekrefte at plattformen er nede, og følgende kommentar fra daglig leder Knut Haugland til Medier24:

- Vi kjenner oss ikke igjen i beskrivelsen fra Adsocial. 

 

Viser til én gjennomført kampanje

Overfor Medier24 i september beskrev styreleder Arne Marthinsen at Adsocial «skulle revolusjonere annonseringsmåten i sosiale medier».

Før den tid hadde Vatne som nevnt fått massiv medieomtale i både NRK og VG, men også lokalavisen Avisa Nordland. 

Den unge gründeren slapp ofte til i media med store ord og store planer. Først etter Medier24s omtale begynte lokalavisa AN også å stille flere kritiske spørsmål rundt selskapene og prosjektene hans. 

Før Medier24s omtale ble Simen Vatne sitert i VG på at selskapet hadde «hentet to millioner i annonsekroner, og jobber akkurat nå med en kontrakt på 750.000 kroner».

Redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt bekreftet overfor Medier24 at de ikke hadde dokumentasjon på at det stemte, og kalte det «en påstand» fra Vatne.

Ved gjentatte forespørsler til Adsocial i fjor høst kunne ikke selskapet dokumentere eller vise til noen gjennomførte kampanjer av denne sorten.

Før jul omtalte selskapet en testkampanje i sosiale medier for mobilspillet Legendary Flight, som selskapet også viser til i sine svar denne uka. Den kampanjen skal ifølge PR-rådgiver Bråthen ha hatt et budsjett på 10.000 kroner.

 

Vil ikke kommentere selskapets økonomi

Adsocial AS hentet i fjor sommer 1,2 millioner kroner, hvorav 300.000 kroner fra det dels offentlige næringsfondet Meløy Kapital. For dette fikk fondet 3 prosent av aksjene i selskapet.

I mellomtiden har gründer Simen Vatne fortsatt å profilere seg med en svært luksuriøs livsstil i sosiale medier, med både utenlandsturer, helikopterbilder og blant annet en stor bursdagsfest i Oslo før jul. 

Resultater fra selskapet som skulle gjøre ham til milliardær, er det mindre å melde om.

Slik kommenterer selskapet våre spørsmål om veien videre:

- Hva er status for Adsocials plattform i dag?

- Per dags dato er ikke plattformen aktiv. Vi vet enda ikke når den kommer opp igjen, men vi jobber med det, svarer Ole Bråthen på vegne av selskapet og Simen Vatne.

- Er det en korrekt oppfatning at dere ikke har betalt regningene deres til Ways?

- Som Ways, ønsker heller ikke vi å kommentere videre rundt vårt forhold til dem.

- Hvordan er den finansielle situasjonen i Adsocial AS?

- Vi ser ingen grunn til å kommentere finansielle spørsmål, svarer Bråthen.

 

 

Til toppen