Jarle Aabø og «Ja til bilen i Oslo» kastes ut av Fagpressen
(Bilde: Gard Michalsen / arkivfoto)

Jarle Aabø og «Ja til bilen i Oslo» kastes ut av Fagpressen

– Styret mener at det i ettertid har vist seg at de opplysningene som ble gitt fra søkerens side var feilaktige og ufullstendige på avgjørende punkter, skriver Fagpressen.

  • Saken oppdateres

I begynnelsen av oktober innvilget Fagpressen «Ja til bilen i Oslo» medlemskap. Nå skriver de på egne nettsider at de snur - og opphever medlemskapet. 

Styret bruker begrunnelsen at opplysningene som Jarle Aabø oppga i medlemskapssøknaden var feilaktige og ufullstendige. 

– Styret mener at det i ettertid har vist seg at de opplysningene som ble gitt fra søkerens side var feilaktige og ufullstendige på avgjørende punkter om medlemskap i Fagpressen, sier styreleder Erik Nord.

– Når det gjelder selve virksomheten, viser det seg at publikasjonen på jatilbilenioslo.no verken fremstår som noe selvstendig journalistisk produkt som dekker samferdsel i samsvar med de krav til redaksjonell virksomhet som gjelder for medlemskap i Fagpressen, eller som frakoblet Facebook-gruppen «Ja til bilen i Oslo». Tvert imot er det en tett kobling mellom de to, både teknisk og redaksjonelt – med Jarle Aabø som aktiv redaktør og administrator i begge sammenhenger.

Per Brikt Olsen i Fagpressen sier at dersom de hadde kjent hele bildet, hadde de trolig ikke innvilget medlemskapet i utgangspunktet. 

– Dersom det fulle bildet som i dag er kjent, hadde blitt opplyst om i søknaden, fremstår det som opplagt at Fagpressen kunne ha avslått JTBOs søknad om medlemskap basert på foreningens vedtekter, sier administrerende direktør Per Brikt Olsen på Fagpressens sider. 

LES OGSÅ: (+) Skred av spørsmål til Fagpressen etter at de sa ja til «Ja til bilen i Oslo»

 

– Kastes ut 

Jarle Aabø skriver i en e-post til Medier24: 

«Vi ble veldig begeistret da vi ble tatt opp som medlem i Fagpressen som fra før av har Cupido, Fotterapauten, Gravplassen,, ProBeer Uteliv, Sko, Svin og Traktor som medlemmer. Da vi søkte om medlemskap fylte vi ut søknadsskjemaet til punkt og prikke. At styret i Fagpressen ikke ønsker Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo som medlem likevel uten at vi har fått forsvare vårt medlemskap overfor styret og imøtegå de misforståelser styret legger til grunn for sitt vedtak er neppe en betryggende demokatisk prosess i en presseorganisasjon.

Påstanden om politisk kampanje og at vi ikke er et redaksjonelt produkt er hinsides langt unna sannheten, og det er bare å selv lese våre nyhetsartikler i nettavisen så vil alle kunne se hvor gal den påstanden er. Men, å sloss med feieren, gjør man i beste fall grå så vi tar styrets vedtak til etterretning og utelukker ikke at det kan komme en ny søknad i løpet av 2019.»

Aabø har tidligere uttalt til Medier24 at nettstedet drives på frivillig basis. Ingen skal ha tatt ut lønn, og at de har 15 personer som røkter kommentarfeltet i Facebook-gruppa. 

– Så du har ingen kunder som betaler deg for dette arbeidet? 

– Dette har ingen ting med min rolle som PR-rådgiver å gjøre. Det er kun noe jeg gjør på fritiden, og det er ingen andre enn min egen innsats som står bak. Jeg bruker ikke mye tid på dette i løpet av et døgn, svarte Aabø. 

Faksimile fra «Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo»
Faksimile fra «Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo».Foto: Faksimile

– Hva er motivasjonen bak prosjektet?

– Oslopressen har dekket Oslo kommune på en dårlig måte de siste årene. Foran forrige kommunevalg var pressens innsats for å opplyse skremmende dårlig, mente han. 

 

– Hvem er med i redaksjonen? 

– Vi skal imøtekomme pressens nysgjerrighet for hvem som jobber i Nyhetsavisen, men det må komme sakte, men sikkert. Vi utsettes for så mye hets og hat fra en liten gruppe mennesker, at jeg har anbefalt mine medarbeidere å ikke ta den ennå, sa Aabø. 

Til toppen