Koronakrisen har svekket annonsemarkedet betraktelig.
Koronakrisen har svekket annonsemarkedet betraktelig. (Gorm Kallestad)

Hver femte krone borte i annonsemarkedet - koronasmellen treffer hardt

Samtlige mediekanaler rammes.

Reklameomsetningen gjennom mediebyråene i Norge ble redusert med 17,9 prosent i første halvår 2020 sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Samtlige mediekanaler faller.

Det opplyser Mediebyråforeningen i en melding.

Koronasituasjonen har preget Mediebarometeret siden februar måned.

Nedgangen er imidlertid blitt langt svakere de siste to månedene. Verst var fallet i april, med en isolert nedgang på nesten 43 prosent, sammenlignet med april i 2019, skriver de.

– Mai ble en bedring i forhold til april. Og isolert sett ble ikke juni i år mye svakere enn juni i fjor. Det ble minus i juni i år sammenlignet med samme måned i fjor, men nedgangen var ikke stor. Det er positive tegn, opplyser Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen. 

Etter årets fem første måneder var reklamenedgangen på 23,2 prosent, ifølge Mediebarometeret. Nå etter seks måneder er den på snaue 18 prosent. Pilene peker riktig vei.

Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen
Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen. Foto: Mediebyråforeningen

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 3,97 milliarder NOK i årets seks første måneder, mot 4,83 milliarder NOK i samme periode i fjor.

 

– Håper og tror det verste er bak oss

Den daglige lederen i Mediebyråforeningen har tro på at andre halvår blir langt bedre enn det første i år. Men året 2020 vil bli et minus-år som blir husket i bransjen.

-Vi sitter ikke på noe fasitsvar i forhold til reklameutviklingen det kommende halvåret. Men vi både håper og tror at det verste er lagt bak oss.

Samtidig understreker Mandt Larsen:

– Utviklingen de siste to månedene kan tyde på lysere tider. Men faren er ikke over.  

Krise for kinoene

 Fjorårets to vekst-vinnere, kino og utendørs - er de kanalene som har fått hardest medfart under koronasituasjonen

Etter seks måneder er kino ned med 55,1 prosent, mens utendørs er ned 41,2 prosent.

-Dette er kanaler som virkelig har fått føle Covid-19-situasjonen på kroppen. Medier som lever av å samle masser av mennesker på fysiske steder, har opplevd dramatiske nedturer, sier Merete Mandt Larsen.

Annonseinntektene i sosiale medier er foreløpig langt mindre svekket som følge av koronakrisen, sammenlignet med de andre mediekanalene. Foto: Unsplash

 

Sosiale medier klarer seg best

Den kategorien innen internett som faller minst etter seks måneder er sosiale medier, med et fall på bare 4,2 prosent.

 -Vi registrerer at sosiale medier er den enkeltkanalen som faller minst så langt i år. Og det skjer til tross for at det har vært mye diskusjon og støy rundt sosiale medier som kanal, med diverse boikottaksjoner fra annonsører i juli måned.

Etter årets seks første måneder er internett ned med 10,8 prosent, mens TV er ned med 18,2 prosent. I hele juni var drøye 1 million GET-seere uten TV 2s kanaler da Get/Telia og TV 2 ikke kom frem til noen avtale. Nå er kanalene tilbake.

 Og etter seks måneder står internett bokført med en andel av den totale reklameomsetningen på 39 prosent mot TVs andel på 36,9 prosent.

 -Internett og TV er fremdeles de store gigant-plattformene i reklamemarkedet vårt. Ingen av kanalene har vokst i første halvår, men internett har krympet langt mindre enn TV, forteller Mandt Larsen og legger til:

– Derfor troner nå internett som den soleklare ener hva markedsandeler angår etter halvgått 2020.

 

Til toppen