Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Her fra sitt kontor i Trondheim.
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Her fra sitt kontor i Trondheim. (Erik Waatland)

Inntektene faller i Polaris Media, men Per Axel Koch har forbedret resultatet

Koronaviruset har rammet annonseinntektene og trykkeinntektene i konsernet sterkt.

Inntektene i Polaris Media har falt med drøye sju prosent til 819 millioner kroner i andre kvartal. Det viser resultatet i andre kvartal.

Samtidig har konsernsjef Per Axel Koch & co økt resultatet (EBITDA) fra 75 til 85 millioner i samme periode.

Mediekonsernet har klart å holde kostnadene nede under koronapandemien med en reduksjon på åtte prosent til 740 millioner kroner.

Konsernsjefen opplyser at økte brukerinntekter og reduserte kostnader er årsaken til at de forbedrer bunnlinja.

- Det gjøres en meget god jobb i hele konsernet for å opprettholde normal drift
i en krevende tid. Den sterke veksten i antall sidevisninger og digitale
abonnenter i mars, opprettholdes i andre kvartal. Ved utgangen av andre kvartal
hadde vi 230 000 digitale abonnenter, som er en vekst på 29 prosent mot i fjor, opplyser Koch i børsmeldinga.

 

Forbedrer resultatet i Sverige

Polaris Media har i siste årene kjøpt seg opp i Sverige gjennom Stampen Media, som slet med fallende inntekter, store utgifter og stor pessimisme. Nå viser tallene for andre kvartal at Polaris sitt inntog har snudd trenden i andre kvartal.

I Stampen, som eier lokalaviser som Göteborgs-Posten, Bohusläningen, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Strömstads Tidning og TTELA, har de økt inntektene fra 308 mill. til 324 mill, kuttet kostnadene med sju millioner - og økt resultatet fra minus 17 mill til 6 mill på plussiden.

Dette skyldes i hovedsak god vekst i digitale abonnementsinntekter og omorganisering og effektivisering av distribusjonsvirksomheten, opplyser Polaris.

- Det er gledelig å se den sterke veksten i både digitale abonnementsinntekter
og digitale annonseinntekter i Stampen Media. Antall digitale abonnenter har økt
med 44 prosent og digitale annonseinntekter med 17 prosent  fra andre kvartal i fjor. Det jobbes kontinuerlig med tiltak og handlingsplaner som vil bidra til at den gode digitale utviklingen fortsetter, fortsetter Koch i børsmeldingen.

Til toppen