Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted. (Ole Alexander Saue)

Kraftig koronasmell for Schibsted: Varsler kutt på 500 mill. for nyhetsmediene

Driftsresultatet er ned over 30 prosent i første kvartal.

Onsdag morgen presenterte Schibsted resultatet for første kvartal i 2020.

Her kommer det frem at omsetningen faller med 60 millioner (to prosent) til tre milliarder. Resultatet er ned hele 32 prosent, og ender på 285 mill.

Nå varsler Schibsted et kutt på 500 millioner for nyhetsmediene. Kostnadskuttet skal skje i andre halvdel av 2020 og vil ramme en rekke av mediehusene som Aftenposten, VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og flere aviser i Sverige.

Ifølge kuttplanen skal det særlig gjøres på følgende områder:

  • Mer smidig og mindre kompleks organisasjon
  • En mer strømlinjeformet tech
  • Streng kostnadskontroll i Aftonbladet
  • Forbedre printresultater

Kostnadsreduksjoner på 250 millioner kroner skal være identifisert i konsernet allerede i løpet av 1. kvartal 2020.

I kvartalspresentasjonen kommer det fram at Schibsted har hatt eksepsjonell vekst i trafikken og salget av digitalt abonnement i mars, men som kjent har de hatt en betydelig nedgang i annonseinntektene som en følge av koronaviruset - og på grunn av spillregulering på svensk side.

– News Media har sett trafikkrekorder de siste ukene, men opplever et betydelig fall i annonseinntektene, delvis kompensert av god vekst i digitale abonnement. Annonseresultatene var ganske stabile i Norge sammenlignet med i fjor, frem til midten av mars, mens Sverige fortsatt var påvirket av den regulatoriske innstramningen i spillindustrien som ble pålagt tidlig i 2. kvartal 2019, skriver konsernsjef Kristin Skogen Lund i presentasjonen.

 

Annonsesmell på nær 100 mill

Annonseinntektene i nyhetsmediene falt med 18 prosent, eller nær 100 millioner om du vil, i første kvartal i 2020 opp mot samme periode i fjor.

De digitale annonseinntektene er nede 15 prosent og samme periode. Det er i grell kontrast til abonnementsinntektene som er opp én prosent og 19 prosent digitalt.

Inntektene gikk ned med fem prosent for VG, 10 prosent for svenske Aftonbladet og ni prosent for abonnementsavisene som blant annet inneholder de norske publikasjonene.

Til toppen