Konsernsjef Are Stokstad i Amedia trakk det lengste strået om Mittmedia sammen med Bonnier.
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia trakk det lengste strået om Mittmedia sammen med Bonnier. (Foto: Gard L. Michalsen)

Amedia og Bonnier kjøper MittMedia: – Veien videre blir veldig spennende

Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad, er fornøyd med oppkjøpet. Styreleder i MittMedia sier det har vært små marginer som har talt til Bonnier og Amedias fordel i denne prosessen.

Etter flere ukers dragkamp mellom norske Polaris Media og Bonnier var det sistnevnte, med Amedia på laget, som stikker av med det kriserammede svenske mediekonsernet MittMedia.

Bonnier News vil eie 80 prosent og Amedias 20 prosent av MittMedia AB. Handelen forutsetter godkjenning fra det svenske konkurransemyndighetene. Etter det Medier24 erfarer vil disse avklaringene ta om lag to måneder. 

 – Vi tror dette er en god nyhet for avisene i MittMedia, sier konsernsjef i Amedia, Are Stokstad til Medier24. 
 

– Ble spurt

Stokstad forteller at de ble forespurt av Bonnier om å være med på oppkjøpet, men ønsker ikke å si noe om hvilket tidspunkt i prosessen de kom inn på. 
 
– Vi samarbeider og kjenner mange, og da Bonnier spurte om vi ønsker å være med på å løfte disse viktige avisene i MittMedia, ble det til slutt en avtale hvor vi var en part, sier Stokstad til Medier24. 
 
Han tror det blir et både spennende og hektisk 2019, hvor Amedia forhåpentligvis kan bidra til å løfte avisene i konsernet. 
 
– Veien videre blir veldig spennende. Vi har stor tro på lokalaviser og lokalavisenes viktighet. Det lykkes vi godt med i Norge nå, og vi gleder oss til å bidra til dette i Sverige også, sier han. 
 
Han har tro på at det er mulig å løfte avisene. 
 
– Vi kjenner MittMedia godt, ledelsen der har vært på flere besøk hos oss og har vært på besøk der for å dele erfaringer. Nå er selskapet i en vanskelig finansiell situasjon, og derfor er det så hyggelig at en så tung aktør som Bonnier ønsker å bidra å ta vare på og utvikle lokalaviser i Sverige. Når de ønsker å ha med oss på det løftet, så tror vi gjennom vår felles styrke, at vi kommer til å lykkes med det, sier Stokstad. 
 
 

200 års erfaring

– Bonnier har over en 200 år lang tradisjon som en sterk publisist, og ser store muligheter til å bidra med å skape god lokaljournalistikk i Sverige, sier Anders Eriksson, administrerende direktør i Bonnier News i pressemeldingen.
 
Det var i desember at Resumé først skrev om at Polaris og Bonnier var i budkrig om MittMedia, og denne uken skrev Medievärlden at det var uenighet mellom journalistene og ledergruppen i MittMedia om hvem de ønsket.

Fredag ettermiddag erfarte Medier24 at Polaris Media tapte kampen om MittMedia.

Per Bowallius, administrerende direktør i Mittmedia
Per Bowallius, administrerende direktør i MittMedia. Foto: Catharina Hugosson / MittMedia

Svenske MittMedia driver 38 lokale aviser i Sverige, har lenge slitt økonomisk og situasjonen ble stadig verre i løpet av 2018.

I 2017 omsatte MittMedia for 2,2 milliarder svenske kroner, ifølge siden allabolag.se, og endte med et driftsresultat på 32 millioner svenske kroner. 

 

– Kan ikke gå inn på detaljer 

Styreleder i MittMedia, Bengt Ottoson, sier til Medier24 at det har vært små marginer som har avgjort dragkampen mellom Bonnier og Amedia på den ene siden og Polaris på den andre. 

– Jeg kan ikke gå inn på detaljene rundt dette, men vi har hatt to veldig bra alternativer med i denne prosessen. Det har vært en stor fordel for oss, at det har vært to sterke selskaper som ønsket å kjøpe MittMedia, sier han til Medier24. 

Han sier at det har vært et vanskelig valg, og at samarbeidet mellom Amedia og Bonnier har virket positivt inn på det alternativet. 

– Mot slutten har vi blitt tvunget til å velge, og da har det vært små ting som har talt til Bonniers fordel. Det er klart at samarbeidet mellom Bonnier og Amedia har bidratt til avgjørelsen. De er en sterk kombinasjon, hvor Amedia har en god track record på drift av lokalaviser og ikke minst digitalisering av lokalaviser, sier han. 

Han anslår at det nå vil gå en til tre måneder før konkurransemyndighetene har konkludert. Ottoson tror det vil gå bra. 

– Dette er en bra handel for svenske lokalaviser, og bidrar jo snarere til å opprettholde konkurransen, heller enn det motsatte, sier han. 

 

Siste nytt rett til din innboks? Meld deg på vårt nyhetsbrev!

* indicates required
 

 

Til toppen