Schibsted, Aftenposten og VG sine lokaler i Akersgata 55 i Oslo sentrum.
Schibsted, Aftenposten og VG sine lokaler i Akersgata 55 i Oslo sentrum. (Erik Waatland)

Schibsted faller markant i andre kvartal - koronasvikt på 143 millioner

– Schibsted er tydelig påvirket av COVID-19, forteller konsernsjef Kristin Skogen Lund.

Schibsted la fredag morgen frem resultatet for andre kvartal. Det viser at selskapet har omsatt for 3.073 millioner og ender med et resultat på 498 millioner (EBITDA uten Adevinta).

Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted. Foto: Eira Lie Jor

Det er en omsetningssvikt på 143 millioner kroner, fire prosent, dårligere enn på samme tidspunkt i fjor. Også de digitale inntektene går tilbake.

Resultatet går dermed tilbake 11 prosent, opplyser Schibsted.

– Schibsted er tydelig påvirket av COVID-19 i 2. kvartal. Jeg er glad for å kunne rapportere at vi til tross for disse omstendighetene leverte solide økonomiske resultater og at våre tiltak gjorde det mulig for oss å ivareta våre ansatte og fortsette å levere fullt funksjonelle, relevante tjenester for våre kunder og kunder, opplyser konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted i en børsmelding.

 

De norske nyhetsmediene

De norske nyhetsmediene er hardt rammet av koronakrisen og annonseinntektene faller med hele 123 millioner kroner (22 prosent). Abonnementsinntektene er derimot sterkt økende med 29 millioner kroner (20 prosent).

– I nyhetsmediene våre viste inntektene fra digitale abonnement sterk vekst. Annonseinntektene falt betydelig fra år til år drevet av COVID-19, men likevel var innsatsen sterk gitt markedet på grunn av fokusert produktutvikling og høyere salgsaktivitet enn i fjor. Dette ble muliggjort av vår beslutning om å ikke gjøre midlertidige permitteringer i hele konsernet, men heller fokusere på muligheter på mellomlang sikt, fortsetter Skogen Lund.

For VG sin del falt inntektene med ni prosent sammenliknet med samme tid i fjor og endte med en omsetning på 424 millioner.

Årsaken er både svakere salg og reklamevolum på grunn av COVID-19. Abonnementsinntektene fortsatte derimot å vokse.

Til toppen