Sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad advarer Forbrukerombudet mot «å leke medieombud»

- Kan ikke akseptere at markedsføringsloven brukes i redigering av mediene, advarer Helle.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er i en kommentar på Stavanger Aftenblad at sjefredaktør Lars Helle kommenterer vårens sjøslag mellom Forbrukerombudet og flere store norske medier.

Helle er klar på at mediehusene må teste ut nye inntektskilder, samtidig som man merker reklame tydelig.

Og har merket seg at Forbrukerombudet i mai gjennomførte «et slags tilsyn med fire nettmedier».

Det er denne kontrollen sjefredaktøren nå er meget skeptisk til, og skriver blant annet:

Mediene må finne seg i at Forbrukerombudet følger med, og det har også delvis ført til en god dialog mellom partene.

Det verken mediene eller samfunnet for øvrig kan akseptere er at markedsføringsloven brukes i redigeringen av mediene, med forbrukerombudet som en regjeringsutvent sensurinstans.

Redaktøransvaret kan ikke flyttes fra den enkelte redaktørstol til et snikinnført presseombud i Oslo.

Helles oppfordring til ombudet (og mediene) er å få til en god dialog rundt disse spørsmålene, heller enn å framstå som sensurinstans.

- Hvis ikke, vil debatten kunne bli veldig ubehagelig, mener han.

LES MER om debatten: 

Powered by Labrador CMS