Administrerende direktør Arve Løberg i konsernet Trønder-Avisa som eier de fleste avisene i Nord-Trøndelag.

Skal vi lykkes med å stå sterkere i Trøndelag er Adressa viktig. Kanskje viktigere nå enn i de 250 årene som har gått

DEBATT: Avisa har alltid vært storebror blant trønderske mediehus. Det å være storebror er ganske krevende. Du må utvise klokskap og raushet samtidig, skriver Arve Løberg om konkurrenten Adresseavisen på avisens 250-årsjubileum.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • ARVE LØBERG, administrerende direktør i konsernet Trønder-Avisa, som eier de fleste avisene i Nord-Trøndelag.. 

I dag er det en merkedag i Trøndelag når Adressa kan feire 250 år. Det gjør avisa på en flott måte med ei utradisjonell avis for historiebøkene.

Og det hele toppes med åpent hus i løpet av dagen.

Mange av oss som jobber i trønderske medier, og som aldri har jobbet i Adressa, har et kjærlighet-hat-forhold til Adressa.

Vi har konkurrert journalistisk med Adressa, for min del både i nå nedlagte Arbeider-Avisa, i Namdalsavisa og Trønder-Avisa.

Avisa har alltid vært storebror blant trønderske mediehus. Det å være storebror er ganske krevende. Du må utvise klokskap og raushet samtidig med at du må gå foran dine småbrødre og småsøstre.

Jeg har samarbeidet mest med Arne Blix fra hans tid som sjefredaktør. Han bidro til å skape et godt samarbeidsklima og være en storebror som jeg satte pris på.

Trønder-Avisa ble tatt inn som en del av fusjonen mellom Harstad Tidende-gruppen og Adressa til nydannelsen Polaris, og jeg fikk stor respekt både for Per Axel Koch og Tove Nedreberg i denne prosessen.

Det førte også til at vi laget en strategisk samarbeidsavtale mellom Trønder-Avisa og Adressa og Polaris kom inn på eiersiden i Trønder-Avisa for sju år siden.

Jeg tror det er et godt valg at Kirsti Husby er blitt avisas nye sjefredaktør. Hun kjenner mediehuset og byen og distriktet godt og er et utpreget mediemenneske som kan ta Adressa videre inn i et vanskelig og krevende farvann.

Et ting har imidlertid provosert meg og det er at de markedsfører seg som «Midt-Norges frie stemme».

Jeg kan ikke tolke dette på noe annet vis enn at det må finnes «ufrie stemmer» i Midt-Norge?

En hver region har bruk for et stor mediehus som har ressurser og kompetanse nok til å spille en rolle på vegne av regionen.

Noen ganger lykkes Adressa godt med det. Andre ganger blir de ei typisk Trondheims-avis.

Jeg vet at det er krevende å skulle dekke hele regionen, ja sågar hele Midt-Norge. Skal vi lykkes med å stå sterkere i Trøndelag er Adressa viktig.

Kanskje viktigere nå enn i de 250 årene som har gått siden avisa startet.

Gratulerer med jubileet – og så håper jeg at mediehuset ved Nidelvens bredd fortsatt vil være en raus storebror i den trønderske mediefamilien!

Powered by Labrador CMS