Fra iFinnmark.no - første sak om skoleledernes pengebruk.
Fra iFinnmark.no - første sak om skoleledernes pengebruk. (Bilde: Faksimile)

Skolesjefen slengte på røret da avisa ringte med kritiske spørsmål - nå klager hun Finnmark Dagblad til PFU for manglende imøtegåelse

Skoleledere med solid reisebudsjett, fotballbilag med mye PR-stoff og gjensyn med en sinna nabo er blant sakene til årets første møte i Pressens Faglige Utvalg kommende tirsdag.

I en ellers stille sommertid, kjørte Finnmark Dagblad i sommer en solid serie om pengebruken til skolelederne i fylket.

Hovedpoenget var at mens skolene hadde kuttet 20 millioner kroner, hadde sjefene reist verden rundt på konferanser, studieturer og møter for til sammen 2,2 millioner kroner.

Avisa hadde også gått gjennnom en rekke av reiseregningene, og sett på hvilken standard skolesjefene og rektorene hadde for «minibar-snacks, dyre middager og vin».

 

Slang på røret - klager på manglende imøtegåelse

Nå klager de omtalte lederne avisa inn til Pressens Faglige Utvalg. Bak klagen står Finnmark fylkeskommune ved opplæringssjef Lisbeth Sandtrøen, med samtykke fra fire andre omtalte skoleledere.

Lisbeth Sandtrøen, skolesjef i Finnmark fylkeskommune.
Lisbeth Sandtrøen, skolesjef i Finnmark fylkeskommune. Bilde: FFK.no / Bjarne Riesto

Fylkeskommunen mener avisa har brutt Vær Varsom-plakatens punkter 3.2 om kildebruk og kontroll av opplysninger, samt 4.14 om samtidig imøtegåelse.

Samtidig kommer det fram av klagen at nettopp opplæringssjef Sandtrøen takket nei til å la seg intervjue om saken. Ifølge klagen og den første nyhetsartikkelen om saken, valgte opplæringssjefen å slenge på røret da avisa ringte henne på jobbtelefonen. Sandtrøen skal ha bedt avisa ringe tilbake en og en halv uke senere.

Klagerne reagerer også på faktafeil i enkelte av detaljene i omtalen, om hvor mange potetgullposer og lignende skolelederne faktisk har kjøpt på fylkets regning.

Finnmark Dagblad avviser klagen på alle punkter, viser til at man forsøkte å gi lederne imøtegåelse - og rettet opp de enkelte faktafeilene etter kort tid.

For ordens skyld: Undertegnede journalist Gard L. Michalsen jobbet fra høst 2013 til sommer 2014 som redaktør og daglig leder i FDs søsteravis Finnmarken. 

 

Sint nabo og Heia Sandnes

Årets første møte byr på «bare» sju saker, og blant de som er verdt å nevne er en klage mot Sandnesposten på skillet mellom journalistikk og reklame og bruk av PR-stoff.

Verdt å merke seg er at klagen er signert Stavanger Journalistlag, som mener avisa har blandet reklametekster fra fotballklubben Sandnes Ulf med egen journalistikk i et fotballbilag.

Sandnesposten avviser brudd på god presseetikk, men erkjenner at de kunne merket «PR-sakene», som ikke var betalt for, noe bedre.

En annen klage i bunken går på TV3s program Den jævla naboen, og det er en kjenning for PFU som står bak klagen - Arne Vigeland fra Nesøya i Asker, som skal ha delt naboens uthus i to.

Vigeland klager på sendingen, som han blant annet mener inneholder «svært mange faktiske feil og grove beskyldnigner som utløser retten til imøtegåelse».

 

Slik ser sakslista for tirsdagens møte i PFU ut: 

  1. 275/16 — Ragnar Sollie mot Tønsbergs Blad
  2. 278/16 —Arne Vigeland mot TV 3 (Den jævla naboen)
  3. 281/16 —Finnmark fylkeskommune ved opplæringssjefen mot Finnmark Dagblad
  4. 282/16 —Stavanger Journalistlag mot Sandnesposten
  5. 287/16 — Folkehelseinstituttet og NTNU ved Det medisinske fakultet mot Ny Tid
  6. 292/16 —NN mot Hammerfestingen
  7. 294/16 —NN mot Bygdeposten

 

Til toppen