Kaia Tetlie i Corporate Communications.

Sommerpraten

Skryter av næringslivsmedia: – Spesielt viktig i en såpass kritisk tid for norsk økonomi

– Det er positivt at E24, NRK, DN og Finansavisen satser på mer dekning av økonomi og næringsliv, mener CC-partner og rådgiver Kaia Tetlie.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.

Neste kvinne ut Kaia Tetlie, kommunikasjonsrådgiver og partner i Corporate Communications.

– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2020?

– Hva skal man si? Dette halvåret føles som det har vart i ti år, minst. Korona har jo vært altoverskyggende, men når jeg ser tilbake har det jo skjedd mye annet også. Spesielt har Black Lives Matters-demonstrasjonene utmerket seg. 

 – Jeg var veldig optimistisk på starten av året, siden klima og miljø endelig fikk sin fortjente oppmerksomhet, og det virket som næringslivet tok innover seg at her må noe faktisk gjøres.

 – Ellers er det spennende å følge med på utviklingen innen næringslivsmedia. Det er positivt at E24, NRK, DN og Finansavisen satser på mer dekning av økonomi og næringsliv. Det kan bidra til at flere forstår hvordan hjulene går rundt her i landet, noe som er spesielt viktig i en såpass kritisk tid for norsk økonomi.

– Hva er årets flause til nå?

– Minutt-for-minutt-dekningen av karanteneflyet fra Spania og Hans Geelmuydens kommentar om kebabnorsk. 

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Det spørs jo om vi snakker om medie- eller kommunikasjonsbransjen? Siden det ikke er spesifisert velger jeg å svare for begge:

– I mediebransjen er jeg nok en gang svært imponert over Gard Borch Michalsen. Han har virkelig kommet inn i E24 som en rakett og erobret hele Schibsted-universet. Jeg ser frem til å følge den videre utviklingen og håper den regionale E24-modellen vil bidra til en bredere dekning av verdiskapingen i hele Norge, ikke bare de mest sentrale strøk.

– Med fare for å virke navlebeskuende vil jeg si at vår managing partner Are Slettan har imponert meg i vår. I en tid hvor svært mange bedrifter i kommunikasjonsbransjen har permittert medarbeidere, synes jeg Are var forbilledlig klar da han sa at «det blir en kald dag i helvete før vi permitterer noen».

– Hva gjør du i sommer?

– I likhet med tilsynelatende store deler av Norges befolkning, har jeg vært i Lofoten. Jeg kommer fra Kabelvåg, så jeg bruker å være der hver sommer. I år var vi en liten gjeng som kjørte nordover langs Kystriksveien på Helgeland, så kulminerte det med den tradisjonsrike sommerfesten i Lofoten hvor jeg samler venner og kjente fra fjern og nær.

– Ferien avsluttes med en uke i Bergen, hvor samboeren min kommer fra og hvor vi møttes. Årets ferie blir en fin miks av sightseeing, turer, lesing, tid med familie og venner og bruk av både shorts, paraply og ullklær. 

– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?

– Sikkert altfor mange. Som så mange andre, synes jeg det er vanskelig å slå helt av og det blir mye scrolling på både nettaviser og sosiale medier også i ferien. Du vet du har rundet Internett når du får beskjed om at det er ingenting nytt på Instagram. 

– Samtidig er det fine med ferien at man kan finne konsentrasjonen til å lese bøker, noe jeg synes er stadig vanskeligere i hverdagen. Både papirbøker og Kindle er med i sekken. Så skal jeg også fullføre den overraskende NRK-hiten «Et sted å høre til», som har vært et godt selskap i korona-tiden.

– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Jeg har den heldige evnen at jeg glemmer slike ting ganske fort, så det er vanskelig å trekke frem en episode. Opp gjennom årene har jeg hatt mange forskjellige jobber, og jeg har gjort alt fra å dobbeltbooke hotellrom, sende mailer til feil mottaker, komme for sent til vakt etter nachspiel i midnattsol og skjære gjennom et helt brett med vaskepulver med tapetkniv. Heldigvis ingenting for alvorlig, og det ordner seg jo alltid.

– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer? 

– Hardt arbeid lønner seg! Det er læresetningen på jobben min, og noe som jo gjelder generelt i livet. De som jobber i media i sommer har en mulighet til å både sette agendaen og løfte frem viktige saker, og til å tilegne seg nyttig erfaring som kan bidra til å forme egne fremtidsvalg. Bruk den sjansen godt.

Powered by Labrador CMS