Medietilsynet:

Pressestøtte-prognose: Klassekampen ligger an til å få mest - BA til størst økning

Årets prognose fra Medietilsynet er usikker på grunn av Dagbladet + og Morgenbladet, skriver de i en pressemelding.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Saken oppdateres

– I år er det knyttet betydelig større usikkerhet til prognosen enn vanlig fordi flere endringer i søkermassen kan få stor betydning for fordelingen, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Dette gjelder særlig Dagbladet+, som er ny søker, og Morgenbladet, som har søkt om å få gå over fra kategorien nasjonal ukeavis til såkalt nummer to-avis, ifølge Velsand. 

De to avisene ligger an til å få en betydelig andel av den totale potten, om søknadene skulle blitt innvilget, og det er derfor prognosen er usikker. Totalt skal omlag 318 millioner fordeles på rundt 160 aviser. 

– Prognosen er satt uten å ta hensyn til disse forholdene fordi saksbehandlingen ennå ikke er ferdig, sier Velsand i meldingen.

Utgangspunktet for prognosen er dermed opplysninger fra søknadene til medier som allerede får produksjonstilskudd, i tillegg til fastsatte opplag og antall utgivelser for 2018, skriver de i meldingen. 

Her er prognosen for de ti største: 

Avis Prognose beregnet tilskudd Tilskudd mottatt i fjor
Klassekampen 44 842 371 42 944 322
Bergensavisen (BA) 37 602 771 29 158 132
Vårt Land 35 171 751 36 909 220
Dagsavisen 31 613 069 32 070 495
Nationen 23 250 497 22 949 182
Dagen 16 364 646 16 167 416
iTromsø 8 862 489 8 229 619
Fiskeribladet 7 111 559 7 647 890
Dagens Perspektiv 6 465 936 5 593 723
Rogalands Avis 6 083 975 5 867 201
Totalt for de ti største 217 369 064 207 537 200

Her finner du oversikten over de andre avisene.

Bergensavisen ligger, ifølge prognosen, an til den største økningen.

– Prognosen er nyttig, men umulig å regne med. Vi vet ingenting om Morgenbladet og Dagbladet+ ennå. Jeg venter fortstat på avklaring, og våre interne prognoser samt budsjett blir i liten grad påvirket av dette, sier sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson i Bergensavisen til Medier24.

Sigvald Sveinbjørnsson, fotografert i baren under Hauststormen høsten 2018.

Sveinbjørnsson legger til:

– Vi har levd med store usikkerhetsmoment hele tiden. Vi konsentrerer oss om å påvirke det vi kan påvirke, og det er våre egne resultat, oppplag- og annonseinntekter.

Han peker på et utrolig stort utfallsrom, og at pressestøtten av natur er en svært usikker inntektsmodell på kort sikt.

– Da gjelder det å sørge for å tilpasse seg de tingene som eventuelt skjer, og å beskytte seg med å lage en avis osm flest mulig finner glede av å lese.

Powered by Labrador CMS