Etableringen av Nidaros trekkes fram som viktig for veksten i Amedia i fjor. Her er konsernsjef Are Stokstad i Amedia og redaktør Arne Reginiussen i Nidaros avbildet i Nidaros sine lokaler i Trondheim.
Etableringen av Nidaros trekkes fram som viktig for veksten i Amedia i fjor. Her er konsernsjef Are Stokstad i Amedia og redaktør Arne Reginiussen i Nidaros avbildet i Nidaros sine lokaler i Trondheim. (Erik Waatland)

Slik gikk det med Amedia i fjor: – Konsernet hadde en betydelig vekst

Amedia leverte i 2019 et brutto driftsresultat på 520 millioner kroner og et resultat før skatt på 312 millioner kroner, skriver de i en pressemelding.

Amedia leverte i 2019 et brutto driftsresultat på 520 millioner kroner og et resultat før skatt på 312 millioner kroner, skriver de i en pressemelding.

– Amedia hadde gjennom 2019 en betydelig vekst gjennom kjøp og etablering av nye aviser samt betydelige investeringer i eksisterende virksomhet. Resultatet vi fikk er solid og gir avisene våre fortsatt utviklingskraft i et krevende marked, sier konsernsjef Are Stokstad i meldingen. 

Amedia-konsernet består i dag av 79 aviser og oppkjøpene av Nordsjø Media, Sogn Avis og Nu Publishing, og etableringen av Nidaros i Trondheim, skal være blant tingene som bidro til vekst i 2019. 

Her er noen hovedtall: 

  • Amedias aviser hadde ved utgangen av 2019 til sammen 625.000 abonnenter
  • Antall heldigitale abonnenter økte i 2019 med 37 prosent - til 291.000.
  • Amedias samlede opplagsinntekter steg med ni prosent - til 1679 millioner kroner i 2019.
  • Med en vekst på 11 prosent ble Amedias digitale annonseinntekter 473 millioner kroner i 2019. I sammenlignbare aviser var veksten på 7 prosent. Papirannonseinntektene endte samlet på 794 millioner kroner, ned med 5 prosent fra året før. I sammenlignbare aviser var fallet på 13 prosent. Amedias samlede annonseinntekter økte med 1 prosent til 1267 millioner kroner i 2019.

Samtidig opplyser de om at de har innført en ny regnskapsstandard, som ikke er direkte sammenliknbar med tidligere resultater. Om man hadde brukt den gamle regnskapsstandarden hadde det brutto driftsresultatet vært 399 millioner kroner, noe som er 68 millioner kroner svakere enn i 2018, skriver de i meldingen.

– Amedia-avisene opplever nå et svært stort fall i annonseinntektene som følge av korona-pandemien. I en slik dramatisk situasjon har det stor betydning at Amedia gjennom solide økonomiske resultater har skapt et robust medieselskap med betydelig økonomisk handlefrihet. Våre 79 mediehus leverer hver dag samfunnskritisk informasjon og viktig journalistikk som sikrer et bredt mediemangfold over hele landet. Akkurat nå opplever også våre aviser dramatiske tider, som vi må forholde oss aktivt til, men vi skal sammen gjennom hardt arbeid komme gjennom også denne perioden, sier konsernsjef Are Stokstad i meldingen. 

 

Til toppen