Anders Rikter - her i 2009, i forbindelse med jobben som kommunikasjonssjef for NFFs fotball-EM-prosjekt.
Anders Rikter - her i 2009, i forbindelse med jobben som kommunikasjonssjef for NFFs fotball-EM-prosjekt. (Bilde: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix)

FOLK

Slutter etter sju år i Schibsted: Anders Rikter (49) blir direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bertel O. Steen

Går fra mediebransje til bilimportør. - Jeg håper å kunne bidra med erfaring fra en mediebransje som tidlig merket digitaliseringen, sier Rikter.

Anders Rikter (49) er ansatt i Bertel O. Steen AS som direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt.

Han kommer fra stillingen som direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Schibsted Media Group.

- Med ansettelsen av Rikter får Bertel O. Steen en erfaren leder med bred erfaring fra kommunikasjonsarbeid, skriver selskapet i en melding

Anders Rikter forlater nå det røde Schibsted-bygget i Apotekergata.
Anders Rikter forlater nå det røde Schibsted-bygget i Apotekergata. Foto: Pressemelding

Anders Rikter har vært drøyt sju år i Schibsted-jobben, og har hatt ansvar for både ekstern og intern kommunikasjon. Før det jobbet han i Utenriksdepartementet, har vært kommunikasjonssjef for Norges fotballforbunds EM-prosjekt - og har ikke minst lang erfaring som journalist fra Stavanger Aftenblad, VG, TV2 og Nettavisen.

Bertel O. Steen forventer betydelige endringer i markedet i tiden fremover og ser konturene av en bransje som vil være helt annerledes enn det den er i dag. Derfor øker vi innsatsen for å holde selskapet i forkant, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

- Og vi er sikre på at Rikter blir en betydelig bidragsyter på reisen mot visjonen Norges beste bilhus. Rikter vil få et overordnet ansvar for intern og ekstern kommunikasjon, samfunnsansvar og myndighetskontakt. Han vil inngå i konsernledelsen, legger konsernsjefen til. 

49-åringen Anders Rikter sier selv dette om jobbskiftet: 

– Det er flere ting som gjør at jeg gleder meg skikkelig til å begynne hos Bertel O. Steen. Selskapet er et tradisjonsrikt og godt ansett konsern med sunne verdier. Nå er vi i en fase preget av digitalisering og en stadig raskere teknologisk utvikling som gjør at mye vil endres.

- Denne reisen blir veldig spennende å være med på. Jeg håper å kunne bidra både med kommunikasjonskompetanse og erfaring fra en mediebransje som tidlig fikk merke kraften i disse endringene, sier Rikter.

Han tiltrer den nye jobben 9. oktober.

Til toppen