Prosjektleder Mathias Jørgensen i Snapchat-redaksjonen til VG sammen med digitalredaktør Ola Stenberg og Snap-medarbeider Camilla Brække, fotografert i 2017.
Prosjektleder Mathias Jørgensen i Snapchat-redaksjonen til VG sammen med digitalredaktør Ola Stenberg og Snap-medarbeider Camilla Brække, fotografert i 2017. (Bilde: Erik Waatland)

Snapchat lanserer «Show»: Får med seg sju norske medier - og avslører VGs Discover-tall

Geeohsnap, Matkanalen, Media247 AS, NRK, Splay og VGTV er de nye aktørene på Snapchats Show-plattform.

Det melder selskapet Snap, som står bak Snapchat, i en pressemelding onsdag. 

Den nye Show-funksjonen, som onsdag lanseres på norsk, vil ifølge Snapchat utvide funksjonaliteten brukerne allerede kjenner fra Discover. 

I pressemeldingen skriver Snapchat at de nye programmene på Show vil vare fem minutter i snitt. 

– De har en klar historie, er visuelle med grafikk, Split-screens og vil være inspirert på måten snapchattere kommuniserer med sine nærmeste venner, skriver Snapchat i pressemeldingen. 

Da Discover ble lansert i januar 2015, var det med 18 merkevarer. Nå er det over 100 aktører med. VG var først ut i Norge, i januar 2017. 

Ifølge pressemeldingen har VG nå over 300.000 unike lesere på plattformen hver dag. Nesten 40 prosent av brukerne ser på VGs innhold fem eller flere ganger i uka. 

– Vi når nesten 70 prosent av smarttelefonbrukerne i Norge på månedlig basis. VG har vært med på reisen med oss siden tidlig 2017, og vi gleder oss til å si velkommen til nye partnere, sier Rami Saad, Head of International Content Partnerships hos Snap, ifølge pressemeldingen. 

VGTV lanserer nå også sitt eget Snapchat Show. Thomas Manus Hønningstad, konstituert direktør i VGTV, sier ifølge Snaps pressemelding at de er glade for å lansere Spårtsklubben som et Show. 

– Det er allerede populært på VGs plattform, og nå ser vi fram til å øke fotavtrykket. 

Blant de andre nye Show-ene, er NRKs Newton og FlippKlipp, Media247 AS' Sportsbibelen, Geeohsnap, Matkanalen og Splays Alvorsprat. 

Øivind Lindøe, gründer av Matkanalen mener tre minutter lange Show er ideelt for deres målgruppe. 

– Vi mener mat er et veldig lokalt tema. Vårt matinteresserte publikum leter etter internasjonal inspirasjon, men vil også ha lokale oppskrifter, kokker og ingredienser i sesong, sier han, ifølge pressemeldingen. 

Til toppen