SOL.no-vaktsjefene Synne Elise Solli Sanderud (til venstre) og Pernille Elene Bjørtomt Hunes skal lede den nye nyhetspodkasten.
SOL.no-vaktsjefene Synne Elise Solli Sanderud (til venstre) og Pernille Elene Bjørtomt Hunes skal lede den nye nyhetspodkasten. (Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal)

SOL lanserer nyhetspodkast: – Det blir både snakkiser og harde nyheter

SOL.no-vaktsjefene Synne Elise Solli Sanderud og Pernille Elene Bjørtomt Hunes skal ukentlig oppsummere nyhetsbildet. – En forlengelse av det SOL.no allerede er, sier Hunes til Medier24.

SOL (Scandinavian Online) lanserer nå sin egen nyhetspodkast «SOL Snakkis», som beskrives som «en podkast for alle som trenger en kjapp intro til alt de må vite om til lunsjpraten».

SOL.no-vaktsjefene Synne Elise Solli Sanderud og Pernille Elene Bjørtomt Hunes skal lede podkasten, som lanseres fredag morgen.

Duoen gleder seg. 

– Podkasten skal være en forlengelse av det SOL.no allerede er. Du skal få en kjapt en oppsummering over det viktigste som har skjedd, sier Bjørtomt Hunes til Medier24.

SOL.no-vaktsjefene Synne Elise Solli Sanderud (til venstre) og Pernille Elene Bjørtomt Hunes skal lede den nye nyhetspodkasten.
SOL.no-vaktsjefene Synne Elise Solli Sanderud (til venstre) og Pernille Elene Bjørtomt Hunes skal lede den nye nyhetspodkasten. Foto: SOL

– Vi skal kjøre på med ukas snakkiser, mer enn ukas nyheter. Selv om du også får harde nyheter, så blir det de sakene det blir snakket om rundt lunsjbordet. Det er ofte av typen «herregud, har dere hørt at vi nå skal  begynne å tisse i dusjen», sier Solli Sanderud til Medier24.

Og legger til: 

– Vi skal lage en podkast som både er morsom, underholdende og informativ. Du skal lære noe av den.

SOL-nyheten kommer bare dagen etter at VG lanserte sin nye nyhetspodkast. Men i motsetning til VGs satsing - som skal slippes daglig - så vil SOL-podkasten være ukentlig.

– Dette er til de som normalt sett kanskje bare klikker seg inn på nyhetssidene et par ganger i uka. De kan høre denne podkasten og få med seg det de har gått glipp av, sier Bjørtomt Hunes. 

SOL-redaktør Andreas Heen Carlsen fryder seg over den nye lanseringen - og sine to nye podkast-profiler.

– Vi ser på dette som redaksjonell markedsføring, på samme måte som man ville brukt Instagram eller Facebook. Det handler ikke om penger, for vi kommer ikke til å tjene en krone på dette. Men det kommer til å vise flere lesere at SOL er et bra sted for å få oversikt over nyhetsbildet, sier Carlsen til Medier24.

– Det som er ekstra stilig med dette, er at det er Pernille og Synne selv som har kommet med ideen og bedt om å få gjøre dette her. De jobber i en ganske hard turnus fra før av, hvor det egentlig ikke er rom til dette. Men de får det til fordi de har et brennende ønske om det, sier Carlsen. 

Til toppen