Konstituert daglig leder Svein Atle Huus og konstituert ansvarlig redaktør Marie Havnen gleder seg over fjorårets resultater.

Solide tall i tøffe medietider: Firda øker omsetningen og leverer 7,5 millioner på bunnlinja

Økte leserinntekter kompenserer nå for mer enn annonsefallet. - Gledelig og nødvendig, sier de konstituerte medielederne Svein Atle Huus og Marie Havnen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Amedia-avisen Firda Media AS omsatte i 2017 for 65,5 millioner kroner. Det viser regnskapet, som nylig er levert. Og etter flere år med kraftig nedgang i inntektene, peker trenden nå riktig vei igjen:

For omsetningen økte i fjor med en drøy million fra 2016.

Driftsresultatet er på omtrent samme nivå, 7,9 millioner kroner. Etter finansinntekter blir resultat før skatt 9,5 millioner, og årsresultatet til slutt på 7,5 millioner kroner.

Overfor egen avis er mediehusets ledere tilfreds med resultatet:

- Det økonomiske resultatet er gledelig og nødvendig for å møte framtida, i en bransje som hele tida endrer seg.

Det sier konstituert daglig leder Svein Atle Huus og konstituert ansvarlig redaktør Marie Havnen.

Her som for de fleste andre falt annonseinntektene i fjor. Det betyr at leserinntektene, og da primært fra digitale abonnenter, øker:

- De tapte annonseinntektene har blitt mer enn kompensert med abonnementsinntekter, bekrefter Huus.

Firda har kraftig vekst i digitale abonnenter, og det totale opplagstallet har også vokst noe de seneste åra - til 10.944 i 2017.

Konstituert redaktør Marie Havnen sier dette om tallene, og planene videre:

- Med den utfordrende situasjonen vi ser i hele mediemarkedet, er det bra at Firda gjør det godt. I 2017 jobba vi knallhardt hver dag for å lage et produkt som folk ville lese. Det gjør vi i 2018 også, lover hun.

  

Powered by Labrador CMS