Tom Erik Nilsen (18), redaktør og gründer av Kronstadposten. Etterhvert ble dagene så lange at han ble avismann på heltid: I fjor vinter sluttet han på skolen. (Alle foto: Gard L. Michalsen).
Tom Erik Nilsen (18), redaktør og gründer av Kronstadposten. Etterhvert ble dagene så lange at han ble avismann på heltid: I fjor vinter sluttet han på skolen. (Alle foto: Gard L. Michalsen).

Som 11-åring startet Tom Erik avisa. Sju år senere har Kronstadposten over 1500 i opplag og får pressestøtte

ALTA: Oppskriften er superlokal journalistikk, gode historier og gamle bilder. Og selvsagt snøskutere, gravemaskiner og flynytt.

- Kompisene pleier å si at jeg har fine dager. Men de ser også hvor mye jeg jobber. Det er fulle dager, og ekstra mye rett før deadline, forteller ansvarlig redaktør Tom Erik Nilsen (18), når Medier24 er på besøk i Alta.

Det gjør vi en tirsdag ettermiddag, så det er forholdsvis rolig.

- Onsdag er det først vanlig dag, så hjem og spise middag og tilbake på kontoret utover kvelden. Torsdag går det egentlig i ett fra morran til sent på kvelden, når vi er ferdig å trykke.

 

  

Det må også til, for Kronstadposten er ikke et lite blad:

Hver fredag kommer avisa ut med rundt 60 A4-sider, stappfull av store og små saker, mange annonser, morsomme historier og annet godt lesestoff for hele Alta.

Og mange lesere andre steder i landet og verden.

Ja, en av avisas faste spalter er «KP leses».

Hvor abonnenter og andre lesere sender inn bilde av seg selv med lokalavisa fra hele verden.

 

Redaktør Tom Erik og pappa Håkon Nilsen, som driver Fagtrykk Alta. Bedriften står for annonser og digitaltrykk av avisa.
Redaktør Tom Erik og pappa Håkon Nilsen, som driver Fagtrykk Alta. Bedriften står for annonser og digitaltrykk av avisa.

  

Fra Power Point til pressestøtte

Våre lesere har kanskje møtt Tom Erik Nilsen før:

Vi snakket med han vinteren 2015, da opplaget begynte å krype over 1000 aviser i uka.

I januar 2016 besøkte han TNS Kantars konferanse Medietrender i Oslo, og kunne da melde om et opplag på 1300 aviser. For 2015 fikk avisa for første gang beregnet offisielt opplag, som landet på hele 1331 aviser.

Og det medførte i høst pressestøtte777.997 kroner - et viktig bidrag for en liten lokalavis.

- Avisa er faktisk blitt en viktig del av bedriften, sier Håkon Nilsen, pappa og trykker som i mange år har drevet bedriften Fagtrykk Alta, et lokalt trykkeri med seks-sju ansatte.

I forbindelse med søknad om pressestøtte har selskapet nå skilt ut avisdrifta til et eget selskap.

Det var også på pappas kopimaskin at Tom Erik våren 2010 sammen med noen kamerater lekte seg med å lage en liten avis på noen sider.

 

LES OGSÅ: 

 

 

Tom Erik Nilsen (18) sluttet på skolen i fjor vinter. Det ble for mye jobb til at det lot seg kombinere.
Tom Erik Nilsen (18) sluttet på skolen i fjor vinter. Det ble for mye jobb til at det lot seg kombinere.

  

Sluttet på skolen i fjor

11-åringen fortsatte med hobbyen, og lagde først avisa på PowerPoint. Allerede samme høst kom logoen som brukes den dag i dag.

Og så begynte andre å ville lese avisa.

30 abonnenter ble til 200.

Så noen hundre til. 500. Det nærmet seg 1000, og tok rett og slett helt av.

Med et navn som knytter seg til den lille bydelen Kronstad i Alta, finnmarkskommunen med rundt 20.000 innbyggere.

- Navnet er fortsatt viktig, understreker Tom Erik.

- Men vi skriver om hele Alta. Det er viktig, siden vi har lesere fra hele kommunen. Og mange andre steder i landet!

Vinteren 2015, da opplaget var på vei godt over 1000 aviser, sluttet redaktøren også på skolen.

Det var rett og slett ikke tid for den da 16 år gamle redaktøren til å kombinere byggfag på videregående med avisdrifta.

- Jeg var litt lei av skolearbeid, noe jeg ikke hadde så mye tid til heller lengre. Det var vanskelig kombinere skole med jobben, sier han. 

 

«KP leses», en av avisas faste spalter.
«KP leses», en av avisas faste spalter.

 

 

Ultralokal og litt annerledes

Kronstadposten har en ganske unik historie, og lokalavisa er derfor ganske utradisjonell i formen i dag.

Den kommer ut i A4-format, og trykkes ikke på et tradisjonelt avistrykkeri, men på Fagtrykks solide kopimaskin (digitaltrykk) som printer, hefter og stifter de drøyt 1300 avisene.

De fleste abonnentene får avisa med lokalt budselskap, noen får den med Posten til andre steder av landet, mens andre abonnerer på PDF.

Alle har til felles at de ønsker å lese noe de ikke får andre steder, verken i større aviser, lokalavisa Altaposten eller regionavisa Finnmark Dagblad:

- Vi er ultralokale, og prøver å fange opp det litt spesielle stoffet.

Slik beskriver Tom Erik avisa. Her er alt fra lokal sport til næringsliv, til humor og tegneserier, og masse bilder. Både ferske serier og historiske fotos.

 

Eksempel på typiske KP-saker - lokal og nær journalistikk!
Eksempel på typiske KP-saker - lokal og nær journalistikk!

  

Det er kultur og konkurranser.

Men ikke så mye om kommunen; her er lite byråkratisk stoff. Det er heller ikke så mye hendelsesnyheter. Sånt selger nemlig ikke aviser, og det er vanskelig å være aktuell med siste nytt som ukesavis

Hva selger mest? En forside om et nytt entreprenørselskap i Alta, for eksempel. 

Derfor er det gjerne mye snøskuter, flynytt og gravemaskiner.

Hvis det er et graveprosjekt eller et byggeprosjekt som starter opp i Alta, kan du være sikker på at Kronstadposten har full oversikt.

- Sånne saker er viktige. Folk liker å holde seg oppdatert på hva som skjer, sier Tom Erik Nilsen.

- Og snøskuterdekningen er viktig. Du vet, alle i Alta har jo egen skuter!

 

Den trykkede papirutgaven blir viktig framover, tror Tom Erik og Håkon. Men de satser likevel litt mer mot nett framover.
Den trykkede papirutgaven blir viktig framover, tror Tom Erik og Håkon. Men de satser likevel litt mer mot nett framover.

 

Satser også på nett

Den som leser avisa, ser at Kronstadposten er full av annonser. Håkon Nilsen forteller at de har mange store og små annonsører, som særlig er fornøyd med at de kan annonsere litt uten at det blir kjempedyrt.

Men at det gir effekt:

- Folk som annonserer i de andre avisene, sier gjerne at det kommer kunder akkurat den ene dagen og spør om tilbudene. Når de annonserer i Kronstadposten, kommer folk og spør etter tilbudene hele uka, sier han.

Pressestøtte, annonsesalg og gode inntekter fra annonser og abonnement gjør at Kronstadposten nå satser videre.

Avisa inngikk i fjor et samarbeid med Finnmark Dagblad om iAlta.no, som en del av iFinnmark. Nå rigger også Kronstadposten seg for egen satsing på nett, i tillegg til papiravisen.

- Jeg tror papiravisa fortsatt vil være viktig, vi kommer ut en gang i uka og er helt annerledes. Men vi ser jo at det er riktig å være til stede på nett også, sier Håkon Nilsen.

Derfor jobber de nå med å relansere dagens hjemmeside til en ny nettavis - hvor mye av stoffet vil bli forbeholdt abonnenter.

Den lille avisa jakter også flere folk. Gjerne en god selger, og kanskje også en journalist til på litt sikt.

Det trengs, erkjenner Norges yngste og ivrigste lokalavisredaktør, Tom Erik Nilsen (18):

- Vi kan bli enda bedre på nyheter, og få inn en journalist til som kan skrive flere gode saker. Så kan vi «stramme opp litt» det vi allerede gjør i dag. Nå må det gå veldig fort, og det blir enda bedre hvis vi kan bruke litt mer tid på de gode sakene.

 

 

Til toppen