Svein Arne Haavik og sønnen Anders (12) på vei til sommerferie i Spania, hvor målet er å puste ut. Og slå VGs Bjørn Haugan i golf.

Sommerpraten:

Som sommervikar stilte Svein Arne Haavik opp som «skurk» da de skulle ta bilder av politihundene. Og ble bitt til blods

VG Partnerstudios Svein Arne Haavik understreker at bildene av sesjonen med han og politihundene til lørdagsavisa ble fine – selv om han hadde fått seg en trøkk.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke spørsmål til folk tett på bransjen. Her er svarene til innholdssjef i VG Partnerstudio, Svein Arne Haavik

– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2019?

– Første halvår har vel vært i overkant turbulent sett fra VG-huset. Det er klart det gir inntrykk når gode kolleger selv blir utsatt for tøff, kritisk journalistikk. Da snakker jeg selvfølgelig om Giske-saken. Heldigvis har vi ikke sett noen tegn til at dette innvirket på kundene våre.  – Hva er årets flause til nå? – Det siste forsøket fra Nettavisen og Amedia på å «granske» VG, der de stiller som mikrofonstativ for Tolga kommune på bekostning av de tre brødrene. Har lest alt de har publisert, og det opplevdes mest som fattig. Som Gard har sagt: når man trenger kommentatorer for å forklare at man har en god sak, da er det kanskje ikke sikkert at saken er så god. Noen ganger er det slik at medier føler de har brukt så mye tid og penger på en satsing at de bare føler at de må publisere, koste hva det koste vil. Dette virker å være et slikt tilfelle. Dessverre.  

– Hvilken bransjeperson har inspirert deg i år?

– Cecilie Sørum Eriksrud. Som har vært vikar for Jonas som daglig leder i VG Partnerstudio, og dermed tatt på seg jobben med å «hoppe etter Wirkola». Hun har uredd kommet inn med en god del nye perspektiver, og utfordret mange gitte sannheter. I år har VGPS flyttet seg en god del kommersielt – og lansert flere nye produkter, og det er bra ettersom mange av de største konkurrentene våre virkelig har våknet og leverer til dels meget bra innholdsmarkedsføring. 

– Hva gjør du i sommer?

– Puster ut med barna i Spania etter å ha blitt pushet av Cecilie i et halvt år. Og prøver å slå Bjørn Haugan i golf. 

– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?

– Etter over 27 år i VG, er mine medievante så inngrodde at det neppe endres i denne ferien heller. Jeg ser kun en linjær nyhetssending, Kveldsnytt. Men jeg ser den vanligvis rett før leggetid – som ofte er en del senere enn klokken 23.00. Og: Jeg kommer til å følge golfkometene våre, Hovland, Ventura og Reitan i så å si alle tilgjengelige kanaler.

– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar?

– Som sommervikar i Tønsbergs Blad i 1986 sa jeg ja til å være figurant for politihundene, og ble livredd bitt til blods. Men bildene ble fine, og dobbeltsiden i lørdagsavisen var flott. Det hører med til historien at jeg på forhånd nervøs hadde spurt min nå avdøde far om det var en god idé å spille skurk for politiets hunder. Han sa ja, og fortalte at han hadde gjort akkurat det samme som ung journalist. Da kunne jo ikke jeg være dårligere. Jeg tror nesten aldri jeg har sett min mor mer sint, da fattern fårete måtte erkjenne at han faktisk ikke hadde turt å stille opp....

– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?

– Finn deg ditt eget tema og bli god på det. Da slipper du bare å ta imot jobber fra repleder, og står tydelig ut i mengden. Min gode venn Trond Sundnes gjorde akkurat det – han beit seg fast i UDI, avslørte masse grums. Og fikk SKUP-prisen. 

Powered by Labrador CMS