Gunn Merete Paulsen mener spillselskapene dobbeltkommuiserer om reklameforbud.
Gunn Merete Paulsen mener spillselskapene dobbeltkommuiserer om reklameforbud. (Foto: Dagrun Reiakvam/NBO)

DEBATT

Spillselskapenes dobbelt­kommunikasjon

«Det som virkelig er dobbeltkommunikasjon er å lobbyere med ansvarlighet, samtidig som man ignorerer norsk lov. I en ansvarlighetseksamen, ville det medført stryk», skriver Gunn Merete Paulsen.

  • Endret

 

Generalsekretær i bransjeforeningen for onlinespill, Carl Fredrik Stenstrøm, hevder at Lotteritilsynet driver dobbeltkommunikasjon, og at vi går oss vill i vår egen rolle og retorikk.

La oss ta dette med roller først:

Stenstrøm representerer spillselskaper som tilbyr og markedsfører pengespill i Norge, selv om de ikke har lov. Deres agenda er å endre norsk spillpolitikk for å tjene mer penger på et attraktivt norsk marked.

Lotteritilsynet sin rolle er å passe på at gjeldende lover og regler blir fulgt. Det innebærer, blant mye annet, å stanse ulovlige pengespill og ulovlig pengespillreklame.

Når Stenstrøm hevder at vi dobbeltkommuniserer og går oss vill i vår egen retorikk og rolle, i en knallhard lobbykampanje for Norsk Tipping, faller det på sin egen urimelighet. Det som virkelig er dobbeltkommunikasjon er å lobbyere med ansvarlighet, samtidig som man ignorerer norsk lov. I en ansvarlighetseksamen, ville det medført stryk.

Vår rolle er å tilføre debatten kunnskap, blant annet ved å si hva som er lov og ikke. Om noen skulle være i tvil:

Norsk tipping har tillatelse til å tilby sine spill i Norge. Det har ikke selskapene Stenstrøm representerer. At Norsk Tipping har lov til å tilby spill i Norge hviler på at de må forholde seg til strenge krav, som skal minske risikoen for at spillerne får problemer. De utenlandske spillselskapene forholder seg ikke til disse kravene.

Og vi kan la tallene tale for seg. I 7 av 10 samtaler til Hjelpelinjen, oppgir de som ringer at det utelukkende er nettspill tilbudt av ulovlige aktører som er problemspillet. Dette gjelder i samtalene hvor det kommer frem hvor spillerne har spilt.  

Videre sier Stenstrøm at Lotteritilsynet på den ene siden tegner et bilde av at spillreklamen er selve kilden til alle problemer, og på den annen side mener at Norsk Tipping sin markedsføring er på et hensiktsmessig nivå. For å ta det siste først. Tilsynsrapporten han viser til sier også at Norsk Tipping må redusere sin markedsføring om vi lykkes i å stanse den ulovlige reklamen. Dette henger sammen. Fordi det er så mye reklame for ulovlige pengespill, så kan også Norsk Tipping reklamere mer for sine lovlige spill. Nordmenn må rett og slett få vite om Norsk Tippings mer trygge og ansvarlige spill i konkurransen med de ulovlige.

La oss gjenta premissene. Norsk Tipping har lov å tilby og markedsføre sine spill i Norge. Spillselskapene Stenstrøm representerer har ikke lov. Disse selskapene ønsker å endre norsk spillpolitikk. Dette må de adressere til de folkevalgte. Vårt samfunnsoppdrag er å forvalte den til enhver tid gjeldende spillpolitikk.

La oss oppsummere. De utenlandske spillselskapene utfordrer et lovlig norsk marked, forvirrer norske forbrukere og tilbyr nordmenn ulovlige spill uten beskyttelse fra norske myndigheter. Det er vår jobb å stoppe dem. Dette vet Stenstrøm.

Til toppen