Illustrasjon norske aviser
Illustrasjon norske aviser (Solum, Stian Lysberg)

Splitter nye tall: Her er opplaget til norske aviser

En ny vekting gjør det vanskelig å sammenlikne med tidligere år.

I morges presenterte MBL og LLA opplagstall for første halvår i 2018. En splitter ny måte å telle på, gjør det vanskelig å sammenlikne med tidligere.

I all hovedsak viser opplagstallene at det går godt digitalt, men at papiravisene sliter. 

Opplagstallene legges frem som netto totalopplag og opplag på henholdsvis papir total og digital total.

De nye reglene for innrapportering av opplag handler om fire ting:

  • Rapporteringen vil fra 2018 skje to ganger i året
  • Abonnementsopplaget telles ut fra gjennomsnittlig antall solgte abonnement, uavhengig av pris.
  • For bedriftssalg settes det nå krav om en prosentvis andel i forhold antall faktiske og mulige nedlastinger.
  • Egen sats på frieksemplarer for E-avis fjernes og digitale produkter sidestilles med papir i samme matrise.

 

Opplagstallene til Norske aviser, magasiner og ukeblad har følgende funksjoner:

  • Tallene er de mest eksakte måltall som kan oppgis for en publikasjon.
  • De er viktige i konkurransen mellom den enkelte tittel og mellom de ulike mediekanaler.
  • Opplagstall, eller endringer i disse, brukes som direkte mål på kanalens posisjon.
  • Tallene er grunnlag for beregning av pressestøtte og er også viktige i forhold eierskapslovgivning.

 

 

Til toppen