DEBATT: Hanne Skartveit, Kjersti Løken Stavrum og Per Høiby.
DEBATT: Hanne Skartveit, Kjersti Løken Stavrum og Per Høiby. (Bilde: )

Stavrum: - Journalister har vært nyttige idioter for First House

Per Høiby til løvens hule på Nordiske Mediedager.

PR-byråene som «maktbransje» og politisk kompetanse til salgs for høystbydende.

Det var tema på Nordiske Mediedager torsdag. I en kamp «tre mot én» var First House-sjef Per Høiby invitert, til debatt mot VGs Hanne Skartveit, generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund og professor Sigurd Allern ved Universitetet i Oslo.

Og de tre var i grunn ganske enige i kritikken mot denne bransjen:

- De selger sine tjenester til den som betaler best. Og så selger de mer enn de kan levere. Da er hemmeligholdet viktig, for å skape et inntrykk og oppblåst selvbilde av at de får til mer enn de egentlig er i stand til, uttalte VGs politiske redaktør Hanne Skartveit.

Kritikken fra panelet går vel så mye på «kundene» som på bransjen:

- Og at mine skattepenger skal brukes til å leie inn First House for Drammen sykehus for å drive lobbyvirksomhet mot offentlige myndigheter - det er ikke slik det burde være, mente Skartveit.

NMD firsthouse 02
Bilde:

Tok til motmæle

First House-sjef Per Høiby var engasjert med i debatten, og svarte på tiltale:

- Du snakker litt mot bedre vitende, for det er bare to prosent av vår totale omsetning som kommer fra offentlige kunder, sa han.

Ifølge tall fra Sigurd Allern er «PR-bransjen» nå på over 600 millioner kroner. Og det er stort behov for en bransje for å hjelpe næringslivet, mener Høiby.

- Å hjelpe næringslivet med og forstå samfunnet og å ta riktige beslutninger, det er en viktig jobb. Det handler både om økonomi, arbeidsplasser og politikk, sa Høiby.

Og la til: Ja, de hjelper også politikere.

- Når en ordfører i Nord-Norge sier at det er så vanskelig å få tak i politikere, så kan vi hjelpe dem med det.

- Nyttige idioter

Men versjonen av virkeligheten ville heller ikke pressegeneral Kjersti Løken Stavrum være med på.

- Per Høiby står jo her og driver reklame. Han sier at det er så vanskelig å kommunisere med politikken, men det er jo feil. Tvert i mot er det jo også derfor politiker- og rådgiverkorpset i politikken har vokst. Men at First House skal selge et møte med en stortingspolitiker til en fylkeskommune, det er jo helt meningsløst!, mente Stavrum.

I debatten kom det forslag om både åpenhet, lobbyregistere og andre kjente «tiltak». Per Høiby svarte at de alltid oppfordret kundene til åpenhet, også de offentlige.

Byråsjefen understreket også at for eksempel en mye omtalt jobb for Drammen kommune var en del av en større strategi som handlet om mer enn møter med politikere.

Men hemmeligholdet har vært en viktig markedsføring for dem, mente Løken Stavrum.

- First House har fått «Lidl-effekten». Vi har banket på døra deres, fått ingenting og skrevet masse om selskapet. Journalister har vært nyttige idioter for First House, og fremstilt dem som et selskap med mye makt og innflytelse. Jeg er helt sikker på at Per Høiby er enig med meg i denne beskrivelsen, men det kan han jo ikke si, uttalte Stavrum.

Savner kritisk journalistikk

Professor Sigurd Allern ved Universitetet i Oslo både deltok i debatten, og innledet i forkant. Han peker på bekymring på hvordan denne bransjen får mer og mer makt, uten at den er demokratisk forankret. Både med tanke på selve PR-bransjen, og den delen av bransjen som pågår «innenfor» politikken.

- Det er nå flere rådgivere og PR-konsulenter i politikken enn det er valgte politikere, sa Allern og henviste til studier og undersøkelser han har vært med på.

Allern, som er en nestor innenfor medie-akademia og forøvrig tidligere politisk aktiv langt ute på venstresida, etterlyste langt mer kritisk journalistikk om bransjen.

- Det er lite gransking fra media. Det er nødt til å komme et sterkere kritisk blikk utenfra. Men det handler nok også om hvordan både journalister og politikere drømmer om en jobb i PR-bransjen, sa Allern.

NMD firsthouse 03
Bilde:

Foreslår lengre karentene

Nettopp denne «svingdør»-formen for rekruttering til bransjen vil han også til livs. Gjerne med lengre karantener, slik de for eksempel i Canada har fem år.

- Vi burde i det minste øke den fra et halvt år til to år, mente Allern.

Per Høiby understreket at karentene i praksis i dag var lengre enn et halvt år, gjerne med et saksforbud på kjøpet.

Og han fikk uventet støtte i karentene-debatten fra Kjersti Løken Stavrum:

- Fem år er for eksempel alt for lenge. Jeg tror vi skal være forsiktig med å gjøre den lengre, men heller finne andre mekanismer. Det er vanskelig nok å rekruttere politikere, om de ikke skal risikere enda lengre karentene etter at de er ferdig, mente hun.

Men det ville ikke Allern være med på. Tvert i mot:

- Ærlig talt, det er jo ikke forbudt å ta andre jobber! Det er et utall av muligheter der ute. Og det ville ikke vært noen skam for Bjarne Håkon Hanssen om han hadde måtte bli lærer et par år igjen, sa professoren.

Til toppen