– Utrolig trist for Stella og for leserne, sier redaktør Ida Halvorsen Kemp. Derfor legger Bonnier ned hele redaksjonen
(Einar Aslaksen)

– Utrolig trist for Stella og for leserne, sier redaktør Ida Halvorsen Kemp. Derfor legger Bonnier ned hele redaksjonen

Men bladet fortsetter, forteller Bonnier-sjefen.

Melk og Honning melder torsdag at det Bonnier-eide magasinet Stella legger ned redaksjonen. Alle som jobber i bladet slutter den 1. november. 

Samtidig slutter sjefredaktør Ida Halvorsen Kemp. 

– Jeg syns det er utrolig trist for Stella og for de trofaste leserne våre. Det har vært en fantastisk fin jobb å ha, og jeg har gledet meg til hver eneste dag på jobb, sier Ida Halvorsen Kemp til Medier24.

Samtidig sier Halvorsen Kemp at avgjørelsen ikke kommer helt overraskende. 

– Man må også tjene penger. Vi har ikke solgt nok annonser, eller nok blader. Dette er en kamp vi har kjempet lenge, og vi har hatt mange runder med nedskjæringer og omlegging av driften for å gjøre det mer bærekraftig, sier hun.

 

Tolv til seks utgaver

I 2015 gikk bladet ned fra tolv til seks utgaver i året. Fra nyttår blir det kun to utgaver i året.

 Ifølge Halvorsen Kemp har leserundersøkelser vist at det har vært kvinner i sentrale strøk med høyere utdanning, og litt høyere inntekt enn gjennomsnittet som har vært hovedgruppen av lesere.

– Vi har vært heldig med å ha lesere som er interessert i mye, som har gjort at vi har kunnet dekke mye forskjellig. Men så har kanskje ikke den gruppen vi har henvendt oss til vært stor nok, eller nok interessert i å kjøpe printmagasiner, sier hun.

Nå skal Halvorsen Kemp og resten av redaksjonen, som består av en Art Director og to journalister, lage de to siste utgavene av magasinet slik det framstår i dag.

– Det blir vemodig men fint. Det er bra at vi kan fullføre året, forteller Halvorsen Kemp, som kan fortelle at de allerede er godt i gang med neste utgave.

 

Har ikke solgt nok

Overfor Melk og Honning forteller administrerende direktør i Bonnier, Trond Juliussen, at det har vært krevende å oppnå lønnsomhet for printmagasiner. Spesielt de som er etablert i nyere tid 

– Vi har dessverre ikke klart å seg nok magasiner og annonser som gjør at vi kan fortsette som i dag, forteller Juliussen til Melk og Honning. 

Ifølge Bonnier-sjefen jobbes det med en plan om å gi ut to utgaver i året. 

- Produksjonen av disse to utgavene vil i så fall foregå i en egen avdeling for spesialutgivelser hvor det er egen redaktør som jobber med flere andre merkevarer også, sier Juliussen til Melk og Honning. 

Til toppen