PER AXEL KOCH, konsernsjef i Polaris Media ASA.
PER AXEL KOCH, konsernsjef i Polaris Media ASA. (Bilde: )

Sterkt fra Polaris: Nå har digitalveksten snart tatt igjen annonsesvikten på papir

24 prosent bedre resultat enn 3. kvartal i fjor. Bare seks prosent nedgang på papirannonser.

Polaris Media ASA leverer i 3. kvartal en EBITDA på 47 millioner kroner, hvilket er 24 prosent bedre enn samme periode i fjor - da på 38 millioner kroner.

Det kommer fram i resultatrapporten for 3. kvartal, som det børsnoterte konsernet offentliggjorde torsdag morgen.

Det gir en driftsmargin (EBITDA) på 12,1 prosent for kvartalet, hvilket er solid og et par prosentpoeng bedre enn fjoråret.

Bedre inntektsutvikling

Av tallene kan vi lese at opplagsinntektene faktisk øker, drevet av fire prosent vekst i abonnementsinntekter. Det er nedgang i volumet, men prisøkninger sørger for inntektsvekst. Og:

- Vi ser mer positiv utvikling i opplagsvolumet for mediehus som har innført Pluss-løsninger, heter det i en pressemelding fra konsernet.

På annonsesiden leverer Polaris også godt: Nedgang i annonseinntektene på papir er på 6 prosent, hvilket er langt bedre enn trenden det siste året.

Samtidig øker de digitale annonseinntektene med 13 prosent. Over 30 prosent av annonseinntektene i konsernet er nå digitale.

Digitalveksten tar igjen papir-tapet

Ja: Nå tar de digitale annonseinntektene nesten igjen det konsernet taper på papir. 3. kvartal i år var inntektene på 178 millioner - samme periode i år er de på 177 millioner kroner.

Bak tallene ser vi at konsernets mediehus vokser både på mobil og desktop. Mobilveksten er 3. kvartal på 30 prosent.

Og vi kan blant annet se at flere mediehus gjør det sterkt: Adresseavisen Gruppen øker sine samlede annonseinntekter fra 107 millioner 3. kvartal i fjor, til 109 millioner i år.

Gruppens aviser i Midt-Norge har også bare 3,7 prosent nedgang i papirannonsering. Polaris Nord-Norge gjør det også godt, mens Nordvestlandet merker større effekt av nedgangen i olje, kan vi lese i kvartalsrapporten.

Hver femte trykk-krone borte

Dermed er faktisk de samlede inntekter på annonser og opplag, den tradisjonelle mediehusomsetningen, bedre i årets tredje kvartal enn i fjor.

Men det er et annet område som står for inntekssvikten i Polaris: Den tradisjonelle pengepressa er i fritt fall - trykkeriene.

Som Medier24 omtalte i vår, har VG nå flyttet trykkingen fra Trondheim til Østersund. Det er den store driveren bak at trykkeriinntektene i 3. kvartal er 18,8 prosent lavere enn samme periode i fjor. Fra 57 millioner til 46 millioner.

Kutter mer enn inntektssvikt

Det gir samlede inntektene i 3. kvartal på 385 millioner kroner, hvilket er 11 millioner og 2,6 prosent bak samme periode i fjor.

Når kostnadene da er 4-5 prosent lavere enn fjoråret, gir det naturlig nok et bedre resultat.

Store deler av disse kostnadskuttene kan trolig tilskrives kostnadsreduksjoner ved trykkeriet etter tap av VG-oppdraget.

(Fra Polaris Medias kvartalsrapport. Trykk på bildet for større versjon!)
(Fra Polaris Medias kvartalsrapport. Trykk på bildet for større versjon!)

Saken blir oppdatert.

Til toppen