Polaris Media ASA omsatte for 355 millioner kroner tredje kvartal, hvilket faktisk er en vekst i totale inntekter på 1 prosent fra samme periode i fjor.
Det er det noen kvartaler siden de klassiske mediehuskonsernene har opplevd.
Når kostnadene også er noe lavere, gir det et driftsresultat (EBITDA) før engangseffekter på 37 millioner kroner og en margin på 10 prosent. Resultatet er hele 34 prosent bedre enn samme periode i fjor.
De positive tallene kommer av at det går bedre på nesten alle områder:
Opplagsinntektene øker med tre prosent, og digitale brukerinntekter gjør at abonnementsinntektene vokser med 5 prosent i kvartalet.
Felles digital annonseplattform sammen med Schibsted gir effekt, og nå øker de digitale annonseinntektene igjen - med 7 prosent i kvartalet.
Dessuten: Annonseinntekter på papir faller med bare 7 prosent, hvilket er langt bedre enn de seneste kvartaler og år.
Ser vi tilbake til 3. kvartal i fjor, har utviklingen gått mange steg i riktig retning:
Utviklingen gjør at konsernsjef Per Axel Koch nå kan reflektere med godt grunnlag for sine ord i kvartalsrapporten. Han sier blant annet:
- Hensikten er å bygge et framtidsrettet, kompetent og lønnsomt mediekonsern. Vi er på god vei til å lykkes med dette.
Særlig gleder konsernet og Koch seg over at antall abonnenter øker betydelig, drevet av sterk vekst i digitale abonnement.
Konsernets mediehus har nå 189.000 abonnenter, hvorav 40.000 er rene, digitale abonnenter. 20 av mediehusene hadde vekst i abonnenter per tredje kvartal.
Samtidig vokser de tidligere viktige trykkeriinntektene med 4 prosent, og her ventes en positiv utvikling når blant annet VG blir kunde av Polaris i Trondheim igjen.