AMEDIAS KONSERNSJEF ARE STOKSTAD under fredagens resultatpresentasjon for tredje kvartal - her i munter samtale med avisinvestor Odd Øie.
AMEDIAS KONSERNSJEF ARE STOKSTAD under fredagens resultatpresentasjon for tredje kvartal - her i munter samtale med avisinvestor Odd Øie. (Foto: Gard L. Michalsen)

Stokstad avviser salg av enkeltaviser fra Amedia: «Det er overhodet ikke en del av denne prosessen»

Amedia la fram gode tall mandag - som kan bli nyttige i jakten på nye eiere. Der utgangspunktet fortsatt er å finne kjøpere av hele konsernet.

I slutten av august ble det kjent at Amedia jaktet nye eiere: Telenor varslet at de ville selge seg helt ut, og LO kan også være interessert i å selge seg ned.

Dermed er et sted mellom halve og hele eierskapet til et mediekonsern med rundt 65 lokale mediehus, i spill.

Meglerhuset ABG Sundal Collier ble engasjert til å gjøre jobben, og etter et styremøte i Amedia torsdag denne uka, skal prospektet være på vei til en rekke potensielle kjøpere.

Avviser enkeltsalg

Det har også vært spekulert i at konsernet kunne bli stykket opp og solgt i biter. Men konsernsjef Are Stokstad avviser at det er aktuelt.

- Vi har ikke andre planer enn det som har vært sagt. Og det er å jobbe etter en strategi om å satse på relevant, lokalt innhold, sier Stokstad til Medier24.

I det legger han å jobbe videre som ett konsern. I det hele tatt var konsernsjefen lite interessert i å snakke om salgsprosessen, under fredagens resultatpresentasjon i Akersgata.

- Det må dere snakke med Knut Brundtland. Han er visst i New York for tida, uten at det har med oss å gjøre, sa Stokstad muntert på pressekonferansen.

«Tenker på mye om dagen»

På spørsmål fra Medier24 om hvor mye salgsprosessen påvirker hverdagen, svarer konsernsjefen følgende:

- Den påvirker ikke hverdagen på noen spesiell måte.

- Men det er vel noe dere tenker på?

- Det er en oppgave som må gjøres, som mye annet - og jeg tenker på mye om dagen. Men dette er det også våre eiere og meglerhuset ABG Sundal Collier som håndterer, svarer Stokstad.

- Så enkeltaviser er ikke til salgs, hvis noen kommer og spør?

- Det er ikke en del av våre planer nå, så det blir ren hypotese, svarer Stokstad.

are stokstad 02
ARE STOKSTAD, konsernsjef i Amedia. Bilde:

Samlet til ett konsern

Derimot snakket konsernsjefen på pressekonferansen om at man nå endelig snart har samlet konsernet. Siden oppkjøpet av Edda Media for snart tre år siden, har konsernets ansatte i Oslo vært spredt på til sammen tre forskjellige lokaliteter i byen.

Nå er oppussingen av «Amediahuset» i gamle VG-bygget i Akersgata ferdig, og neste uke starter innflyttingen.

- Da er vi endelig samlet som ett konsern, og siste ledd av sammenslåingen er over, sa Stokstad.

350.000 digitale kunder

Som omtalt på Medier24 tidligere i dag, kunne konsernsjefen legge fram meget solide regnskapstall. Og etter et 2014 som var preget av «mediekrise» og store kostnadskutt, var det en offensiv Stokstad som presenterte ståa for Amedia.

Han kunne melde at konsernet nå har 350.000 registrerte, betalende kunder på «aID», som er konsernets påloggingsløsning.

En rekke aviser opplever nå meget positiv opplagsutvikling som følge av «nye forretningsmodeller» med digital brukerbetaling.

- Nordlys, Fredriksstad Blad - dette er to av våre mediehus som har vekst i antall abonnenter. Og det klarer de i konkurranse med subsidierte konkurrenter som har gratis nettavis, sier Stokstad.

«Dette er vårt Premier League»

- Bærebjelken i konsernets strategier fortsetter: Det er satsinger på lokalt, relevant innhold, sier konsernsjefen.

Flere registrerte kunder og mer brukerbetaling gir et stadig større betalt univers. Stokstad peker samtidig på at nullmoms for aviser gjør det enda lettere å jobbe med betalte produkter.

Samt å pakketere disse annerledes:

- Jeg får mange type henvendelser. En av disse er fra en leser som lurer på hvordan han kan følge med på våre fotballsendinger fra 2. divisjon i hele landet, uten å tegne abonnement på alle aviser.

- Og slike løsninger vil vi lansere framover. Vi skal på en mye bedre måte tilgjengeliggjøre alt vårt innhold for alle abonnenter, sier Stokstad.

Nøyaktig hvordan modellen blir, kunne han ikke si. Og det kan komme i flere bølger, for å lære mens mans lanserer.

Men at han har tro på det digitale universet, er det ingen tvil om:

- Jeg ser at TV 2 betaler over 1 milliard kroner for å vise fotball. Vi har vårt Premier League allerede. Det er vårt lokale innhold - og det brukes oftere enn man bruker TV 2 Sumo, sa Stokstad offensivt.

Til toppen