Før og etter: Slik blir nye DN (til høyre) - sett opp mot den gamle
Før og etter: Slik blir nye DN (til høyre) - sett opp mot den gamle (Ivar Folkedal / DN)

Straks ruller DN ut en splitter ny nettavis: Morten Bertelsen lover nytt design og mye spennende under panseret

Dagens Næringsliv bytter ut det aller meste på DN.no - fire år etter siste store endring.

Nylig kunne den observante leser av Dagens Næringsliv på nett se at det aller meste var nytt.

Avisen slapp en ny betaversjon av DN.no i en kort periode, før de avsluttet testen igjen.

 Prosjektleder Morten Bertelsen i DN.
Prosjektleder Morten Bertelsen i DN.

Prosjektleder Morten Bertelsen sier til Medier24 at de har mye utprøving og testing igjen før de slipper det hele en gang på sensommeren.

- Det meste er nytt. Vi bytter alt under panseret og legger et nytt design på toppen. Det er fire år siden forrige gang. Da valgte vi et ikke-responsivt design, som gjør at vi må deske to fronter: en for desktop, en for mobil. Det blir det slutt på, sier han.

 

Personalisering og fart

Det betyr at DN faser ut Escenic, flytter arkivet og bytter servere. Totalt sett blir det en omfattende endring som de har jobbet med siden våren 2017.

- Hva ligger under panseret?

- Fronten skal deskes med «Dr. Edition», som vi tror kan gjøre arbeidsdagen vår lettere. Vi fortsetter med aktiv personalisering, hvor leserne kan lage egne varslinger og nyhetsstrømmer​. Segmentering og adferdsbasert personalisering kommer, avslører han.

Nye DN.no
Nye DN.no. Foto: DN

- Hva er målet?

- Vi tror fart er avgjørende for å skape engasjement. Internasjonalt har vi sett eksempler på at viktige nøkkeltall faller når lastetiden på nyhetssider øker. Derfor har fart vært en ledestjerne for prosjektet. 

Endringene skal medføre at avisen viderefører det som funker i dag, men at de også er opptatt av å gi «pluss»-stoffet en større eksponering.

 

Får hjelp av tysk byrå

Det handler om å skape merverdi for abonnentene, sier han.

- Det skal også bli lettere å finne frem og få overblikk i en travel hverdag. Vi trenger smarte innganger og innsalg til det som ofte er store og komplekse saker. Samtidig har vi jobbet mye med å skille bedre mellom ulike typer nyhetssaker. De viktigste sakene våre vil bli tydelig prioritert, C-sakene vil forsvinne kjappere fra fronten. Vi trenger variasjon.

Dagens Næringsliv har fått hjelp av det tyske designbyrået ErlerSkibbeTönsmann i Hamburg. De fikk oppdraget etter en omfattende runde både nasjonalt og internasjonalt, forteller Bertelsen.

- Vi kjenner dem fra samarbeidet med Morgenbladet, som ble kåret til årets europeiske ukeavis etter redesignet. Andre kunder er blant annet tyske storaviser samt Mercedes-Benz og Red Bull.

Til toppen