Bak fra venstre: Haakon Synnes, Magnus Matre. Midten fra venstre: Hedvik Hatlen, Odd-Sølve Grannes og Hilde Sofie Øien. Fremst fra venstre: Juliane Lamvik, Charlie Eikås og Dennyse Sperre.
Bak fra venstre: Haakon Synnes, Magnus Matre. Midten fra venstre: Hedvik Hatlen, Odd-Sølve Grannes og Hilde Sofie Øien. Fremst fra venstre: Juliane Lamvik, Charlie Eikås og Dennyse Sperre. (Foto: Marius Simensen)

Sunnmørsposten skal nå unge med nytt nettsted: – De kan mye vi må lære mer om

Byrampen skal lages av syv unge medarbeidere. – Det som skiller oss fra for eksempel bloggere eller youtubere er at vi følger Vær varsom-plakaten.

Polaris Media-eide Sunnmørsposten lanserer nå et helt nytt nettsted – for og av unge, skriver avisen selv på sine sider.

Nettstedet Byrampen skal skapes av unge, og avisen har nå fått syv medarbeidere som skal skrive og lage videoer og podkast, forteller Hilde Sofie Øien. Hun er prosjektleder sammen med Sunnmørsposten-journalist Odd-Sølve Grannes.

Sjefredaktør Hanna Relling Berg i Sunnmørsposten sier følgende om satsingen:

– Gjennom Byrampen skal ungdom få anledning til å prøve ut egne måter å skape redaksjonelt innhold på, samtidig som de lærer presseetikk. Likevel er det viktig å understreke at vi i Sunnmørsposten også ønsker å lære av ungdommene – de kan mye som vi som er litt eldre trenger å lære mer om.

I fjor høst fikk Sunnmørsposten 480.000 kroner fra Medietilsynet for å legge til rette for at unge mediebrukere skal få utvikle kompetanse til å lage eget innhold.

– Det som skiller oss fra for eksempel bloggere eller youtubere er at vi følger Vær varsom-plakaten og at presseetikk er en viktig rettesnor for oss, sier prosjektleder Øien.

Til toppen