Prosjektleder Liv-Jorunn Håker Ottesen og regissør av livesendinga, Stig Vågnes (begge fra Sunnmørsposten) viser fram scenedekor dagen før finalen i Ålesund. (Bilde: SMP)

Innovasjon i mediehus:

Sunnmørsposten ville gjøre noe nytt for å engasjere leserne. Resultatet ble en sangkonkurranse som fikk 100.000 sidevisninger

I fem måneder har sunnmøringene sunget for harde livet i avisas sangkonkurranse. Digitalsjef Liv-Jorunn Håker Ottesen anbefaler andre medier å prøve nye konsepter.

Sunnmørsposten har for alvor markert seg som en innovativ mediebedrift de siste årene. Det siste halve året har de prøvd noe helt nytt – å lage en sangkonkurranse.

Primus motor bak prosjektet har vært digital utviklingssjef Liv-Jorunn Håker Ottesen, som også er en meget habil sangerinne.

– Vi har alltid hatt som mål å gi nye talenter i vårt distrikt en scene, og har gjennom flere prosjekter prøvd å løfte fram dyktige musikere og kunstnere. Med prosjektet DuettStafett tok vi i bruk et sosialt medium for sang-glade som allerede eksisterte, og det var nytt for oss, sier hun til Medier24.

 

Så trenden tidlig

Sunnmørsposten tok i bruk sanger-appen «Smule», som er svært populær i USA og Asia.

– Vi så en klar trend at dette ble mer og mer populært i Norge også. Så da tenkte vi «hvorfor ikke».

Dan Roger Lid jubler over seieren sin i Duettstafetten på Terminalen i Ålesund. Øvrige deltakere: Kathrine Bjørstad Langlo, Mari Tafjord Rødal, Mariann Sørøy, Trine Nordang Helgesen, Heidi Håker, Lise Mari Sætre og Kathrin Tharaldsen.
Dan Roger Lid jubler over seieren sin i Duettstafetten på Terminalen i Ålesund. Øvrige deltakere: Kathrine Bjørstad Langlo, Mari Tafjord Rødal, Mariann Sørøy, Trine Nordang Helgesen, Heidi Håker, Lise Mari Sætre og Kathrin Tharaldsen. Foto: Bjørn Halvorsen

Avisa opprettet en egen sangkonkurranse i appen og inviterte leserne til å delta – der publikum og en jury stemte fram sitt favorittbidrag uke for uke.

Dette lagde avisen redaksjonell omtale om og skapte dermed blest om konkurransen, som fikk 95 sangerbidrag og 100.000 sidevisninger i artiklene og på videoene.

– Hvordan har tilbakemeldingene vært fra leserne?

– De har vært udelt positive. Folk synes det var en gøy måte å delta i konkurransen på, det var litt mindre skummelt enn å måtte stille opp på audition, og vi tror vi nådde flere som ellers ikke ville meldt seg på - ved å gjøre konkurransen så lett tilgjengelig, sier Ottesen.

Avisa hadde ingen klar plan da de startet opp, men utviklet den gradvis når de så engasjementet komme. Digitalsjefen innrømmer at de har vært mye jobb:

– Vi har lært utrolig mye underveis, for eksempel hva publikum responderer på og ikke, hvilke låter som tiltrekker seg flere bidrag og hvordan vi kan gjøre konkurransen åpen for enda flere neste gang.

  •  Slik ser det ut i appen "Smule" når digitalsjefen synger:

Liv-Jorunn Håker Ottesen i Sunnmørsposten. from Medier24 on Vimeo.

Kunne tjent mer

 

– Har dere klart å tjene penger på det?

– Vi fikk med oss noen sponsorer, som vi selvsagt var veldig glade for å ha med, men vi burde helt klart hatt med flere. Vi håper neste runde vil friste enda flere til å bli med på laget, sier hun.

 

Sunnmørsposten tok konkurranse fra det digitale til det analoge. 18. februar samlet de 300 personer til konsertfinale på Terminalen i Ålesund, der vinneren ble stemt fram. Den som gikk seirende ut av konkurransen fikk en «drømmedag» i et proft platestudio i Ålesund.

Selv mener Ottesen at det er mulig for andre redaksjoner å leke med nye formater i større grad.

– Mitt tips til andre redaksjoner er å teste ut nye metoder og ha tålmodighet. Vi var usikre på om folk ville gidde å laste ned en ny app og gjøre seg kjent med den - for å være med, men det viste det seg altså at det ikke var noe problem for folk.

Deltagerne fikk hjelp til både hår og sminke på finalen.
Deltagerne fikk hjelp til både hår og sminke på finalen.

– Vi trodde kanskje også at folk ville bli lei av konkurransen tidligere, men der tok vi feil. Som med så mange andre prosjekter er vi ganske utålmodige i mediebransjen. Tempoet vårt er ganske høyt, men for folk der ute - trenger slike konsepter litt tid på å synke inn.

– Holdt dere på å gi opp på noe tidspunkt?

– Vi tenkte etter seks uker at «nå er folk lei dette», men det var først etter tre måneder at det virkelig begynte å ta av med tanke på respons. Så tålmodighet er en dyd, avslutter hun.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen