KONSERNSJEF PER AXEL KOCH i Polaris Media ASA - her under resultatpresentasjon for 3. kvartal på Aker brygge i oktober 2015.
KONSERNSJEF PER AXEL KOCH i Polaris Media ASA - her under resultatpresentasjon for 3. kvartal på Aker brygge i oktober 2015. (Foto: Gard L. Michalsen)

Svakere 4. kvartal: Nå har også Polaris Media møtt veggen på digitale annonseinntekter

Mediekonsernet leverer godt 2015, men med dårlig fart ut av året. Den digitale annonseveksten har avtatt.

Etter tre kvartaler leverte Polaris Media ASA gode resultater - men 4. kvartal i fjor ble tøft.

Det viser resultatene fra mediekonsernet, som ble offentliggjort torsdag morgen.

Polaris møtte et fall i papirannonser på 15 prosent 4. kvartal, sammenlignet med 2014. Mens de digitale inntektene økte under 3 prosent i samme periode.

Driftsmargin (EBITDA) for 4. kvartal ble 33 millioner, såvidt svakere enn samme periode 2014. Det ga en driftsmargin på 8 prosent.

2015 som helhet ble betydelig bedre enn fjerde kvartal, med en EBITDA-margin på 11,1 prosent. 

Polaris sliter også på trykksiden, med 14 prosent fall i inntektene fjerde kvartal.

Slik er hovedtallene for 4. kvartal - og for hele 2015: 

TRYKK PÅ TABELLEN for større versjon.
TRYKK PÅ TABELLEN for større versjon. Bilde: ESErlien

Godt 2015, men dårlig fart ut av året

Som tabellen under viser, leverte Polaris Media et godt 2015 med en bedre driftsmargin enn 2014 - 11,1 mot 10 prosent.

Men resultatet viser en langt svakere «fart» på vei ut av kvartalet enn resten av 2015:

De totale annonseinntektene sviktet i 4. kvartal med 10 prosent sammenlignet med 2014, mot 5,7 prosent for hele 2015.

Annonseinntekter på papir sviktet i 4. kvartal med 14,6 prosent, mot 11,8 prosent for hele året.

Og kanskje mest alvorlig: Digitalinntektene har nå møtt samme veggen i Polaris som resten av mediebransjen. Veksten var 11,7 prosent for 2015 som helhet, men i 3. kvartal bare 2,7 prosent.

I rene tall var den digitale annonseomsetningen i 4. kvartal bare 1 million høyere enn samme periode i 2014.

  • Saken blir oppdatert! Medier24 er også til stede på konsernets resultatpresentasjon torsdag formiddag på Aker brygge. 

LES MER fra i fjor høst om 3. kvartal, som var langt bedre enn siste del av 2015: 

Til toppen