Barth Tholens, redaktør for Sykepleien. Her på Fagpressedagen i november.

Sykepleien har 100.000 i opplag og vokser. De har likevel lagt planen for å å legge ned medlemsbladet på papir

- I det digitale landskapet vi er i, blir det paradoksalt å distribuere nyheter i posten, mener redaktør Barth Tholens. Forlater likevel ikke papir helt: Skal erstatte det faste bladet med store temamagasiner.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Å legge ned papiret er dristig, hører vi. Jeg synes ikke det er så dristig. vi er ganske forsiktig, og operer jo med femårsplaner. Kanskje det er alt for lenge?

Slik beskrev Barth Tholens den situasjonen Sykepleien er i akkurat nå, da han snakket om planene på Fagpressedagen i slutten av november. 

Bladet til Norsk Sykepleierforbund er midt inne i en planlagt omstilling av hele drifta. Tholens beskriver denne prosessen litt som et sjakkspill; der åpningstrekkene kan ta lang tid, mens de avgjørende delen av spillet kommer helt på slutten. 

Fra å være et papirmagasin med en nettside, skal Sykepleien bli et digitalt fagblad som når enda flere enn i dag.

Tholens beskriver dette slik:

- Jeg ønsker at vi skal bli så gode digitalt og få så mange lesere, at vi kan legge ned det magasinet vi i dag gir ut på papir og som består av nyheter og reportasjer.

- Det blir rett og slett litt paradoksalt å fortsette å distribuere nyheter i posten, i det digitale landskapet vi er en del av nå, mener han.

 

- Journalistikken er det viktigste. Alt annet handler om distribusjon

Så betyr ikke det at Sykepleiens logo skal forsvinne fra alle papirprodukter. Tvert i mot, og mer om det litt senere.

Men Tholens mener alvor når planen er å legge ned det vanlige medlemsbladet. Ikke til neste år - men 2018 skal etter planen bli det siste året med vanlig magasin på papir.

Frekvensen er gradvis redusert fra 14 årlige utgaver i 2014 til 10 neste år.

Samtidig øker opplaget, i takt med medlemstallet for det store forbundet. I år til 103.955 eksemplarer.

Så det er verken opplagsnedgang eller økonomi som ligger bak.

Tvert i mot står det et forbund bak som har lyst til å satse på fagbladet.

 

Noe av det Sykepleien har gjort de seneste åra.

 

Og en redaksjon som har et ønske om å lage mer og bedre journalistikk, som når enda bedre ut til leserne:

- Det er innholdet, journalistikken, som er det viktige. Alt annet handler om distribusjon. Det har vært Posten, nå er det internett og Facebook. Og så kommer det sikkert noe som erstatter Facebook også, mener Tholens.

Samtidig som noe forandrer seg, er også noen ting stabilt:

- Folks behov for analyser og for å forstå mer av omgivelsene, det endrer seg ikke. Folk vil også ha noe som er nyttig. Kunnskap - og så litt moro.

Inkludert i dette ligger ambisjoner om å være en plattform for meninger og debatt, noe som både gir trafikk - og dialog.

 

Sykepleien fikk «Fagpresseprisen» i vår.

  

Innoverer på flere plattformer

Sykepleien har vært et flaggskip i Fagpressen med flere priser på samvittigheten, og mye digital kompetanse. Nettopp det å få tak i de riktige folkene er viktig framover, mener Barth Tholens.

Det har redaksjonen hans - og de har testet ut både video, podkast og andre plattformer.

Men for dem som vil savne papiret: Innovasjonen skal også skje på trykk.

Det er nemlig det «serieproduserte medlemsmagasinet» som nå legges ned. Neste år får vi se starten på noe helt annet:

- Da begynner vi med Sykepleien Tema, og det er dette vi skal bruke papiret til i framtida: For innhold som har veldig lang holdbarhet. Da skal vi gå i dybden på ett tema i gangen, og dette skal bli en mellomting mellom magasin og bok, sa TholensFagpressedagen.

De neste årene skal Tema-konseptet leve side om side med medlemsbladet, før det til slutt står igjen som det eneste papirproduktet ved siden av Sykepleiens digitale kanaler.

- Hver utgivelse skal være helt unikt, og det er ikke noe som skal ligne på hverandre. Her skal vi være ganske rå på virkemidlene. Og: Vi skal hele tida tenke på hvorfor vi utgir dette på papir.

  

Powered by Labrador CMS