Kari Anne Kvaring, Ofag - og Arve Løberg, direktør i Trønder-Avisa og Trønder-Avisa-konsernet. (Pressefoto)
Kari Anne Kvaring, Ofag - og Arve Løberg, direktør i Trønder-Avisa og Trønder-Avisa-konsernet. (Pressefoto)

T-A lukter på innholds-markedsføring i samarbeid med lokalt byrå

Trønder-Avisa jakter nye inntekter, og allierer seg med det lokale, kreative byrået Ofag.

Som omtalt en rekke ganger på Medier24, gjør Trønder-Avisa det imponerende godt. Avisa har både i fjor og i år levert over budsjett, og klarer kunststykket å øke inntektene både på digitale kanaler og på papir - på både annonser og opplag.

- Men det betyr ikke at mediehuset hviler på laurbærene. Tvert i mot!, heter det i en felles pressemelding fra kommunikasjons- og eventselskapet Ofag og Trønder-Avisa.

Ifølge meldingen skal Ofag hjelpe mediehuset med idé- og konseptutvikling, og gjennomføring av både interne aktiviteter i mediehuset og aktiviteter for mediehusets kunder. Det vil også kunne oppfatte innholdsmarkedsføring, bilag og andre kampanjer.

- I Nord-Trøndelag er det mangel på kreative byråer. Dagens byråer er i stor grad enten dyktige på design eller dekor. Vi har noen få gode, men trenger et større miljø som kan være dyktig på å skape gode ideer til kampanjer og som kan bidra til å lage gode events for både våre kunder og mediehuset selv, sier Arve Løberg, administrerende direktør i Trønder-Avisa, i meldingen.

Flytter det ut av huset

Kari Anne Kvarving i Ofag håper at avtalen mellom mediehuset og det nye byrået kan være med på å skape et slikt miljø, som også kan være et bindeledd mellom mediehuset og de kreative miljøene i fylket.

– Vi ønsker å bidra til at kundene til Trønder-Avisa får enda flere gode ideer på hvordan de kan bruke alle markedskanalene til mediehuset; til beste for både kundene og mediehuset, forteller Kvarving i meldingen.

På sikt ser Kvarving og Løberg for seg at samarbeidet kan være med på å skape et miljø som håndterer innholdsmarkedsføring for mediehuset.

– Vi savner et miljø som kan initiere og gjennomføre innholdsmarkedsføring, for eksempel via kundeaviser, på en god måte. Vi ser at det blir stadig mer av denne typen markedsføring, og det er viktig at vi kan ta en aktiv del i innsalget og få mest mulig av verdiskapingen i slike prosjekter, sier Løberg, og legger til:

- Vi er også avhengig av at dette gjøres på en måte som ikke «søler til» våre merkenavn og som gjør det på en måte vi kan stå inne for, og da mener vi Ofag er de riktige folkene å samarbeide med

Nytt byrå

Ofag er et nytt kommunikasjonsbyrå med base i Nord-Trøndelag, som er startet opp av erfarne folk fra kommunikasjons- og reklamebransjen. Bak selskapet står Alexander Kjølstad, Jo Kristian Kvernland, Lornts Øystein Tønne og Kari Anne Susegg Kvarving.

  • Kjølstad er gründer og tidligere daglig leder av Smart Media, og var på E24s liste over de mest lovende ledertalenter for et par år siden. Han går inn som arbeidende styreleder i det nye selskapet.
  • Kvernland kommer fra jobb som privatmarkedssjef i nettopp Trønder-Avisa og har tidligere erfaring som kommunikasjonssjef i Nord-Trøndelag fylkeskommune og bakgrunn fra journalistyrket. Han er også en av idéskaperne bak Kortnebbgåsfestivalen i Beitstad.
  • Tønne har siden 2001 jobbet i flere ulike reklame- og mediebyrå i Trondheim og var sist med på å bygge opp mediebyrået Utbrudd Performance Marketing.
  • Kvarving er den som har mest erfaring i kommunikasjonsbransjen, og har hatt ansvarsfulle jobber innenfor området både i Nordre Buskerud politidistrikt, UDI, Utdanningsdirektoratet og NSB. Hun er daglig leder i det nye selskapet.
Til toppen