PETTER NYQUIST forteller om seersuksessen Petter Uteligger på TV 2 under Nordiske Mediedager. Det ble tidvis like rørende som serien var. Til høyre: Intervjuer og NRK-journalist Jeannette Platou.
PETTER NYQUIST forteller om seersuksessen Petter Uteligger på TV 2 under Nordiske Mediedager. Det ble tidvis like rørende som serien var. Til høyre: Intervjuer og NRK-journalist Jeannette Platou. (Foto: Gard L. Michalsen)

Tar TV-suksess tilbake til gata: Petter Uteligger med stiftelse som skal gi bort gode opplevelser

NMD16: - Det handler om å gi folk det ene lyspunktet i hverdagen, sier Petter Nyquist.

Han skapte det som ble et av fjorårets beste TV-suksesser. Petter Uteligger TV 2 har sjarmert nær en million TV-seere med sin ærlige historie fra gata i Oslo.

746.000 ble det gjennomsnittlige seertallet, total screen rating, for programmet. Dette er ikke inkludert alle som har strømmet serien i etterkant, som også er noen hundre tusen.

De mest sette episodene fikk også langt høyere TSR, opp mot 900.000. Kanskje fordi serien valgte en utradisjonell publiseringsstrategi.

Slik konkluderer produsent Vidar Nordli-Mathisen overfor Medier24

- At alle episoder var tilgjengelig for streaming fra dag én - det ga stor suksess for både lineær seeing og på nett, mener han.

Se et klipp fra serien:

Serien gjorde noe med manges syn på tiggere, narkomane og andre på gata, og har forandret mye.

Også Petter Nyquist selv. Såpass at han nå vil skape et helt nytt prosjekt av «Petter Uteligger»:

- Vi har etablert Stiftelsen Petter Uteligger, som akkurat er godkjent. Sammen med en bekjent av meg, en eldre herremann, som ble engasjert av programmet, fortalte Nyquist under en sesjon på Nordiske Mediedager i Bergen torsdag.

«Det ene lyspunktet i hverdagen»

Ifølge det offentlige Stiftelsesregisteret, så er denne herremannen Sverre Jacob Hollie, en bemidlet Lillestrøm-mann med over 80 millioner kroner i skattbar formue (2014).

Og sammen med andre givere er det allerede lovet et solid beløp for å få i gang stiftelsens arbeid:

- Med det folk har sagt så langt, ser det ut som 1,2 millioner kroner allerede er på plass!

Det kunne Nyquist fortelle i Bergen, til applaus fra salen. Stiftelsen har også Vipps på plass, slik at alle lett kan vippse penger til et godt formål.

Men hva skal stiftelsen gjøre?

«Petter Uteligger» - her i egen person som Petter Nyquist.
«Petter Uteligger» - her i egen person som Petter Nyquist. Bilde:

Ambisjonen er ikke å gå andre i næringa, være et behandlingstilbud eller erstatning for andre hjelpetiltak.

- Det er mange organisasjoner og personer som bryr seg, understreker Nyquist.

- Men dette handler om å gi folk «det ene lyspunktet», som kan være så viktig i hverdagen. En båttur, en kinobillett, middag, hva som helst.

Her kommer stiftelsen inn. Ambisjonen er å etabler et lavterskeltilbud med et fysisk kontor og begrenset bemanning, hvor alle kan «hente gode opplevelser». Små drypp i hverdagen.

Og, understreker Nyquist:

- Det er selvsagt ikke noe folk skal få som cash i hånda. Det har jeg lært fra gata...

400 timer med opptak

Under Nordiske Mediedager ledet NRK-journalist Jeannette Platou samtalen med Petter Nyquist og hans produsent, Vidar Nordli-Mathisen fra produksjonsselskapet Teddy TV.

Der fikk en fullsatt sal høre historien - fra Petter fikk ideen i tunnelene under Las Vegas, til Teddy-TV ble fenget av ideen. Og det lille produksjonsselskapet brukte alle sparepengene, på det som heldigvis viste seg å bli en suksess.

Av en mann som skulle bo 52 dager på gata, og fortelle om hvordan det gikk.

Med et lite kamera og et utall situasjoner på «film». Hele 400 timer råmateriale ble tatt opp, til det som endte opp som seks vanlige TV-episoder.

Og for den som lurer: Petter gikk ikke rundt med et gross minnekort i lomma.

- Vi hadde et kontaktpunkt på 7-eleven i sentrum, hvor jeg møtte regissør Aslak Danbolt for å levere materiale. Vi møttes hver dag, noen ganger flere ganger for dag, sier Nyquist.

Petter Nyquist som uteligger på gata - på jakt etter småpenger til dagens kost. (Foto: TV 2)
Petter Nyquist som uteligger på gata - på jakt etter småpenger til dagens kost. (Foto: TV 2) Foto: TV 2

- Svein ble en life-saver

Han beskrev flere av opplevelsene som vi er blitt kjent med på TV-skjermen, og både på scena og blant lytterne i Bergen ble det tørket noen tårer i løpet av de tre kvarterene seansen varte.

Om alt fra den brå åpenbaringen i å plutselig være avhengig av småkroner for å kjøpe en burger til 10 kroner, til å oppleve å bli kastet ut fra Oslo S hvis han sovent.

Og ikke minst om det som ble en av seriens hovedkarakterer, Svein.

- Han ble en life-saver for meg, sier Petter.

- Jeg husker vi diskuterte det på forhånd, at vi kom til å være mye alene. Men så dukket han opp, og det var bare noe som sa klikk mellom oss. Han fant steder hvor jeg kunne sove, fikk meg i gang med å begynne tigge...

- Og ja, Svein ble kjempeviktig for denne serien. Han er en av den som tar bort noen av de mange fordommene.

Og nå kan serien bli belønnet med flere TV-priser. Fredag er det Gullruten-show i Bergen. Dit skal etter planen flere av vennene fra gata: 

Alle fikk se gjennom serien

Nyquist og Nordli-Mathisen fortalte også om hvordan de la vekt på at alle skulle vite at det var kamera med. Alle ble spurt om det var greit å filme. I etterkant fikk alle som var med på serien, muligheten til å se gjennom før det ble sendt.

Bare det tok noen uker å gjennomføre, ikke minst fordi de færreste har en fast adresse å oppsøke dem på.

Men gikk serien for langt, noen ganger? Ble det på grensen til «sosialpornografi, spurte ordstyrer Jeannette Platou.

- Det er enkeltbiter av serien som du kunne tatt ut og kalt for det. Noen av de er realtert til rus og sprøytesetting. Samtidig handler det om å finne balansepunktet, og det føler jeg at vi klarte, svarer Petter «Uteligger» Nyquist.

Og ja, gjengen bak serie nærmest «ventet» på kritikken. Men den kom knapt, forteller produsent Nordli-Mathisen:

- Jeg hadde tenkt at vi skulle få masse kritikk, men det kom aldri. Det er vel et uttrykk for at det er gjort så ærlig som du kan få gjort det.

- Samtidig er det ting vi ikke tok med. Den personen som kanskje gjorde mest inntrykk, ba om å få slippe å være med i serien, legger produsenten til.

Produsent Vidar Nordli-Mathisen og Petter Nyquist.
Produsent Vidar Nordli-Mathisen og Petter Nyquist. Bilde:

Skal på båttur og til Afrika

Da Petter Uteligger skulle dra fra «gata» etter 52 dager, følte han at han sviktet dem. For noen var det vanskelig, fordi en avskjed på gata gjerne forbindes med et dødsfall.

Men han tok ikke farvel. Petter Nyquist har opprettholdt kontakten med mange. Han får stadige telefoner, og følger livet på gata tett. Og som nevnt, snart med en ny stiftelse som skal gi folk et lyspunkt i hverdagen.

- Men får du noen ganger lyst til å rette en pekefinger - si at de må skjerpe seg og bli friske?, spurte Jeannette Platou.

- Jo, det er klart. Men det er også en balanse, og det er lett for oss på utsida og si gjør det, eller gjør det. Men når du vet hva de har i bagasjen og sliter med, så vet du at det ikke er så lett. Du må være motivert, og det er man ikke i alle øyeblikk.

- Og så er det noe med systemet som ikke funker. Når du har vært på rehab eller behandling, så blir du sendt ut når det ikke er plass lenger - ikke når du er klar for det. Derfor blir man gjerne værende i en «loop» som er vanskelig å komme seg ut av, mener Nyquist.

Han har flere planer sammen med flere av gutta fra gata. Petter og Kjell-Gunnar skal til Afrika. Og til sommeren skal Svein og Petter på båttur.

- Det blir jo kaos! Jeg kan ikke så mye om båt. Han sier han kan litt. Så får vi se hvordan det går, smiler Nyquist.

Og det store spørsmålet, som mange kanskje lurer på, fikk de også: Hvorfor ble dette en suksess? Hva kan man lære av det?

- Jeg tror det er fordi Petter er unik, svarer produsent Vidar Nordli-Mathisen.

- Jeg mener at det er dem jeg traff på gata, sier Petter Nyquist.

- Jo. Men det handler om at du er den du er, og gjorde det du gjorde for å skape denne historien. Du er den faktoren som skapte suksessen, svarer produsenten. Og får med det siste ordet.

Til toppen