BARENTS OBSERVER, fra venstre: Atle Staalesen, Trude Pettersen og Thomas Nilsen.
BARENTS OBSERVER, fra venstre: Atle Staalesen, Trude Pettersen og Thomas Nilsen. (Foto: Susanne Hætta)

The Barents Observer er blokkert i Russland. Nå møter de det russiske medietilsynet i retten

The Barents Observer ble blokkert i Russland etter en sak om en homofil mann med selvmordstanker. Nå møter den norske nettavisen Russlands medietilsyn i retten.

  • Endret

Intervjuet med Dan Eriksson, svensk same og homofil, ble publisert i januar , også på russisk. Det fikk medietilsynet Roskomnadzor til å reagere, skriver Aftenposten. Tilsynet mener opplysninger om selvmordsforsøk som er omtalt i saken strider mot russisk lov.

Barents Observer fikk 24 timer på å fjerne historien, men nektet. Dermed ble nettavisen blokkert i Russland. Fredag møtes avisen og tilsynet i retten.

– Vi er godt forberedt, sier redaktør Thomas Nilsen i The Barents Observer.

– Med oss har vi blant annet en ekspert på lingvistikk fra Det russiske vitenskapsakademiet. Vedkommende har gjort en nøye vurdering av den aktuelle artikkelen, og vår advokat kommer til å redegjøre for dette, sier han. Nettavisen krever at sperringen oppheves, og Nilsen forventer å få medhold.

– Når det er sagt, så har Russland et rettssystem som har vist seg å ha uransakelige veier.

Den russiske ambassaden i Oslo har ikke ønsket å kommentere saken overfor Aftenposten, men ambassadør Teimuraz Otarovitsj Ramisjvili har tidligere sagt til Barents Observer at han ønsker at saken skal bli løst i retten.

Til toppen