ATLE STAALESEN og THOMAS NILSEN er i gang med The Independent Barents Observer.
ATLE STAALESEN og THOMAS NILSEN er i gang med The Independent Barents Observer. (Foto: Privat)

The Barents Observer er blokkert i Russland

Bakgrunnen for blokkeringen skal være stormen rundt en sak fra slutten av januar, om en homofil, samisk mann, skriver avisa selv.

Den norske avisen The Barents Observer skal ha blitt blokkert på russisk territorium, ifølge avisa selv.

The Barents Observer skriver selv at de har fått det bekreftet fra en rekke kilder i Russland at de nå ikke er tilgjengelige på russisk territorium. 

Bakgrunnen for blokkeringen skal være stormen rundt en sak fra slutten av januar, om en homofil, samisk mann.

Russiske myndigheter ga The Barents Observer 24 timer på å fjerne artikkelen, men de nektet, og den ligger, ifølge avisa selv, fortsatt tilgjengelig på deres sider både på russisk og engelsk

– Det russiske medietilsynet Roskomnadzor har sendt oss en klar beskjed om å avpublisere en artikkel som vi publiserte for fjorten dager siden, sa redaktør Thomas Nilsen i The Barents Observer til NRK, i forbindelse med beskjeden om mulig stenging. 

En rekke markante politikere i Russland har, ifølge The Barents Observer, tatt til orde for at avisa skal blokkeres. 

Til toppen