SAMLER KREFTER, fra venstre: Robert Lindström, David Eriksson, Thomas Høgebøl, Roger Stighäll og Jakob Nylund.
SAMLER KREFTER, fra venstre: Robert Lindström, David Eriksson, Thomas Høgebøl, Roger Stighäll og Jakob Nylund. (Foto: Foto. The North Alliance)

The North Alliance vokser videre: Thomas Høgebøl & co kjøper svensk-amerikanske North Kingdom

Med nytt designbyrå i folden får gruppen dermed kunder som Google, Disney, Adidas og Minecraft på lista.

Snart fire år har gått siden Thomas Høgebøl og Helge Onsum tok initiativ til byrågruppen The North Alliance - som i 2016 passerte én milliard kroner i samlet omsetning. 

Alliansen er til stede i Norge, Sverige, Danmark, Polen og USA, med rundt 760 - før dette oppkjøpet: 

For nå vokser gruppen videre, når The North Alliance kjøper North Kingdom. Det er et av de største oppkjøpene på disse fire åra, ifølge en melding. 

Svensk-amerikanske North Kingdom er et et internasjonalt anerkjent designbyrå med kunder som Google, Disney, Lego, Adidas, Supercell og Minecraft - og en rekke priser fra Cannes Lions på samvittigheten.

Selskapet har kontorer i Los Angeles, Skellefteå og Stockholm, og en omsenting på nær 80 millioner kroner. Oppkjøpet sender antall ansatte i The North Alliance til over 800. 

- Kongstanken bak The North Alliance var å samle de beste kreative byråene i Norden og gjennom det eksportere skandinavisk kreativitet til resten av verden. Med North Kingdom på laget får vi nok et nordisk byrå som har markert seg internasjonalt. Vi utfyller hverandre både når det gjelder kompetanse og geografi. Med kontorer i Los Angeles og Chicago er vi klare for å konkurrere om nye internasjonale kunder, sier alliansens gründer og toppsjef Thomas Høgebøl. 

- Skandinavisk kreativitet og design er beundret over hele verden. North Kingdom er moderne vikinger, en liten nordisk aktør som gang på gang har vunnet slagene om de internasjonale prestisjeoppdrag, sier. Som en del av vår gruppe vil de kunne levere et bredere spekter av tjenester - og vi kan dra nytte av deres ekstreme kreativitet og kompetanse, mener Høgebøl. 

Det nevnte kontoret i den nordsvenske byen Skellefteå er forøvrig designbyråets hovedkontor, noe som er en fordel, ifølge byråsjef Roger Stighäll: 

- Mange kunder ønsker å reise dit, hvor vi kan kan tilby snøscootere, isbading, fisking og reinsdyr. De kommer ofte fra store byer og liker muligheten til å komme til en småby hvor de kan fokusere på prosjektet og ikke bli distrahert.

- Skellefteå har vært avgjørende for oss, ikke minst fordi utenlandske talenter har kicket på hvor annerledes det er her. Vi får leve og jobbe i vår egen boble. New York regnes kanskje som kulere enn Stockholm, men Skellefteå har vært den perfekte plattformen for oss, og har tillatt oss å gjøre ting på North Kingdom-måte, sier Stighäll i en melding. 

Milliardselskapet The North Alliance eies ifølge meldingen nå dels av rundt 100 partnere og ansatte, mens det finske investeringsfondet Capman sitter med rundt 60 prosent. 

 

Til toppen