Teamet bak The Oslo Killing: Kelly Christiansen Lillesund, produsent for Monster, Fredrik Kvåle Dørum, prosjektleder for Discovery Networks Norway, Vibecke Rolland , sjef for utvikling i Monster, Ingvild Daae, administrerende direktør i Monster.
Teamet bak The Oslo Killing: Kelly Christiansen Lillesund, produsent for Monster, Fredrik Kvåle Dørum, prosjektleder for Discovery Networks Norway, Vibecke Rolland , sjef for utvikling i Monster, Ingvild Daae, administrerende direktør i Monster. (Ingerid Medhus)

The Oslo Killing blir TVNorge og Dplays første store true crime-satsing

TVNorge, Monster og amerikansk TV-gigant sammen om true crime-satsing.

The Oslo Killing blir TVNorge og Dplays første store true crime-satsing, opplyser selskapet i en melding fredag.

Serien skal produseres av norske Monster, og med på laget er også amerikanske AMC Networks, som står bak store dramasuksesser som Breaking Bad, Mad Men og The Walking Dead.

Det betyr distribusjon i land som USA, Canada, Storbritannia, Tyskland og Australia, skriver de.

Dokumentarserien vil ta for seg drapet på den danske diplomatfruen Anni Nielsen Iranzo, som ble brutalt drept i sin villa i Holmenkollen i Oslo i 1974. Saken ble aldri oppklart, og med årene har den blitt glemt av offentligheten. Helt fram til nå.

– Vi har lenge hatt lyst til å gjøre noe innen true crime, men det er et veldig ressurs- og tidkrevende arbeid, og det er nødt til å baseres på en skikkelig god case. Denne saken er uhyre spennende, og vi aner ikke hvilke veier serien vil ta underveis i produksjonen – her er det så mange løse tråder og interessante karakterer som ønsker å snakke ut. Med Monster og AMC som produsenter er jeg sikker på at dette kommer til å bli kriminelt god TV-underholdning, sier Eivind Landsverk, nordisk programdirektør i Discovery i meldinga og avslører at de også er igang med en annen true crime-serie.

The Oslo Killing vil offisielt lanseres på det internasjonale markedet under TV-messen MIPCOM i Cannes, som starter 15. oktober. 

The Oslo Killing er et ambisiøst prosjekt, som vi er veldig stolte av. I dagens marked konkurrerer vi med hele verden om det innholdet vi lager, da er det ekstra spennende at vi sammen med TVNorge og Dplay får til et samarbeid med en så anerkjent internasjonal aktør som AMC, sier administrerende direktør i Monster, Ingvild Daae. 

Til toppen