Klubbleder Bodil Gilje i Bonnier Media Norge.
Klubbleder Bodil Gilje i Bonnier Media Norge. (Erik Waatland)

Tillitsvalgt i Bonnier etter beskjeden om avvikling: –  Folk er i sjokk, frustrerte og lei seg

Klubbleder Bodil Gilje sier at de ansatte ble svært overrasket om å få beskjed om at de blir sagt opp før jul. Administrerende direktør i selskapet, Trond Juliussen, sier det er en tung dag for alle,

I dag sprakk nyheten om at Bonnier Media, som blant annet gir ut magasinene Tara og Costume, legger ned sin virksomhet i Norge. 

Alle selskapets 58 ansatte i Norge rammes, inkludert administrerende direktør Trond Juliussen. 

I et intervju med Medier24 sier Juliussen at det har vært en tung dag, og at beskjeden nok kom som et sjokk på mange av de ansatte. 

– Det er 58 ansatte som blir berørt. Det er samtlige ansatte og det er dramatisk. Det er en tung dag, å stå her i dag og skulle formidle dette til fantastisk flotte medarbeidere, sier han til Medier24. 

Direktør Trond Juliussen i Bonnier Media Norge.
Direktør Trond Juliussen i Bonnier Media Norge. Foto: Erik Waatland

 

– Mer bruk av frilansere

Juliussen forteller at det er fall i magasinmarkedet som er hovedårsaken til at de nå avvikler driften i Norge. 

– Magasintallene faller og de faller ganske kraftig. Så har vi ikke klart å ha stor nok vekst på det digitale, som handler om brukerne og annonseinntektene våre, sier han videre. 

Han understreker videre at magasinene vil komme ut som vanlig, og at leserne trolig ikke vil merke omleggingen. 

– Leserne vil ikke merke dette. Vi kommer til å komme ut med magasinene vi skal, både resten av året og i 2019. Vi skal ha den samme kvaliteten på produktene våre som det vi har nå, sier han. 

Planen er å bruke en del frilansere til å fylle de jobbene som de fast ansatte i Norge har gjort.

– Det vil bli større bruk av frilansere, men akkurat hvordan detaljene rundt det blir er ikke klart enda, sier han. 

 

Se hele live-intervjuet med Juliussen her: 

– Kutte utgifter

Styreleder i Bonnier Media AS, Niels Jespersen, sier til Medier24 at de lenge har jobbet med å gjøre selskapet lønnsomt, men at de ikke har fått det til.

– Vi har forsøkt å skape nye inntekter, men har ikke lykkes med dette. Når kostnadene øker og inntektene faller blir det ofte slik. Vi har diskutert mange muligheter for å organisere oss på en ny måte for å bremse fallet i inntekter, men har dessverre ikke lykkes med det, sier Jespersen til Medier24. 

Han har forståelse for at de ansatte reagerer negativt på beskjeden om at de mister jobbene sine.

– Verken annonsører eller lesere vil merke dette, sier han. 

Videre forklarer han at utgiftene de sparer på administrasjon og å ha en redaksjon i Norge, nå kan brukes til å styrke de redaksjonelle produktene. 

– Nå bruker vi de kreftene vi har sentralt i Danmark til å styrke de produktene vi har, sier han. 

 

– Ikke tilstrekkelig involvert

Rett etter at de ansatte fikk beskjed om at de mister jobben før jul, fikk vi snakke med klubbleder Bodil Gilje. 

Bonnier Media Norges publikasjoner.
Bonnier Media Norges publikasjoner. Foto: Erik Waatland

– Folk er i sjokk, frustrerte og lei seg. Klarer ikke helt å tenke klart akkurat nå, sier hun til Medier24. 

– Vi er ikke enig, og vi føler oss heller ikke tilstrekkelig involvert i prosessen før det ble bestemt. Og vi mener at ting kunne blitt gjort annerledes, sier klubbleder i Bonnier for Norsk Journalistlag Bodil Gilje til Medier24. 

Hun ønsker ikke å gå i detalj på hva hun mener burde vært gjort annerledes. Videre sier hun at hun ikke mener det er greit å erstatte fast ansatte med frilansere, slik selskapet legger opp til. 

–Vi synes ikke det er greit å erstatte faste ansatte med frilansere, sier hun videre. 

Hun forteller at klubben er uenig i prosessen, og sier at tiden framover kommer til å bli både tøff og vanskelig. 

 

Se hele intervjuet med Gilje: 

Vi beklager at det var noen tekniske problemer med lyden under intervjuet med Gilje. 

Til toppen