I et leserinnlegg på Medier24 publisert 1. februar framstiller Discovery Networks nordiske kommunikasjonsdirektør Espen Skoland TV- reklame for pengespill som tilnærmet harmløs. Det er dessverre feil, skriver Lotteritilsynet.

Debatt

Tilsyn svarer Discovery: TV- reklame for pengespill er ikke ufarlig

I et leserinnlegg på Medier24 publisert 1. februar framstiller Discovery Networks nordiske kommunikasjonsdirektør Espen Skoland TV- reklame for pengespill som tilnærmet harmløs. Det er dessverre feil, skriver Lotteritilsynet.

Denne artikkelen er over to år gammel.

Skoland viser til en rapport Rambøll Management Consulting har utarbeidet for Lotteritilsynet. Men den sier ikke at « … TV- reklame i liten grad fører til at flere spiller – og at TV i liten grad påvirker risikospilling…», slik Espen Skoland skriver.

Det som derimot er riktig er at TV- reklame påvirker spillerne i mindre grad enn reklame via de andre kanalene Rambøll har kartlagt. Men når det gjelder personer i risikogruppene for spilleavhengighet, viser rapporten tydelig at også TV- reklamen får dem til å spille mer.

LARS PETTER DEGNEPOLL, seniorrådgiver i Lotteritilsynet.

Rambølls rapport slår fast at den direkte reklamen er den som i størst grad får spillerne til å spille mer. Det har blitt tolket av aktører som jobber for pengespillselskapene, som driver ulovlig virksomhet i Norge, som at TV- reklamen ufarlig. Denne påstanden blir nå gjentatt av Skoland.

Det virker også rart at Espen Skoland tror at pengespillselskapene ikke får noe igjen for det han selv omtaler som en eksplosiv vekst i pengebruk på reklame for pengespill.

Skoland skriver til alt overmål i sitt innlegg at « … Spillaktørene er blant de best betalende annonsørene på TV…». Det er altså ikke bare slik at spillselskapene betaler for en vare som i liten grad fører til at flere spiller.

De er også villige til å betale mer enn andre aktører for en vare som ikke gir dem høyere inntekter? Selskaper som jakter marginer bruker selvsagt ikke hundrevis av millioner kroner på noe som ikke gir bransjen flere inntekter.

For spillselskapene har ikke mulighet til å nå nye kunder på e-post eller sms. Derfor reklamerer de i stor grad på TV også.

Om Skoland hadde lest rapporten grundig, ville han også fått med seg at spillerne med problemer bruker mer av sine penger hos de ulovlige pengespillselskapene enn de som har lavere risiko for slike problemer.

Det er de samme personene som ifølge rapporten i størst grad blir påvirket av pengespillreklamen Skoland er bekymret for å miste.

Skoland hopper dessuten galant over at aktiviteten til pengespillselskapene han er bekymret for å miste inntektene fra, er ulovlig i Norge.

Pengespillpolitikken er ikke harmonisert i EU- elle EØS- området, og at Norge har lov til å beskytte sine spillere med et eget regelverk har vært prøvd i EU- retten.

Det som også bør bekymre Skoland er at ca. 80 prosent, også det fra Rambølls rapport, av den norske befolkningen er negative eller svært negative til pengespillreklame.

Powered by Labrador CMS