TNS om framtida: 10 medietrender som ikke kommer til å forandre livet ditt

Apple Watch blir neppe noen gamechanger. Vi slutter ikke helt å se på TV med det første. Men: Papiravisene kommer til å få det enda verre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(Folks medievaner 2015, KS Agenda møtesenter): 

Torsdag var det tid for årets konferanse fra Markedsanalyseforeningen - og den åpnet tradisjonen tro med et foredrag fra TNS Gallup og forskningssjef Knut Arne Futsæter.

Han la fram sine ferskeste statistikker, trender - og for første gang noen spådommer for framtida.

De viser at noen trender og endringer kanskje er overdramatisert, mens enkelte kommer til å akselerere videre:

  • For eksempel lytter vi fortsatt mye på radio, men det er en usikkerhet knyttet til hva det betyr å slukke FM-nettet.
  • TV-en er ikke død med det første, og i år ser vi faktisk mer på tv enn i fjor.

- Men det skjer en del strukturelle ting, og det er en tilbakegang i tv-seeingen blant unge. De er nå nede i «bare» 76 minutter om dagen. Og: Mens 92 prosent av befolkningen har et TV-apparat, har bare 78 prosent av 25-29-åringene det, sa Futsæter.

Papiravisfallet fortsetter

Derfor spår han at TV-seingen vil gå ned framover, om enn ikke veldig dramatisk år for år.

Verre utvikling spår forskningssjefen for de store papiravisene. Og da han skulle avslutte foredraget med en oppsummering av medietrendene, stod avisene øverst på lista.

Her er de 11 medietrendene TNS ser og spår framover:

  1. Sterk tilbakegang for papiravisa

- På 20 år har andelen som leste minst én avis daglig gått fra 90 til 57 prosent, sa Futsæter.

Forskningssjefen spår intet hvileskjær eller grunnfjell for papiravisene, men at de store avisene kommer til å oppleve at nedgangen akselererer.

Særlig ser vi trenden på de unges forbruk: For 20 år siden leste 89 prosent av 20-29-åringene papiravis. I dag gjør 36 prosent det.

- Mer og mer av konsumet går over på mobil. Men der er det mindre tid og færre sidevisninger, konstaterer han.

Og nedgangen vil akselerere - med ett viktig unntak: Lokalavisene. Som ifølge Futsæter står sterkt, og leverer stadig bedre digitalt også.

  1. - men bildet er sammesatt

- Dette er veldig avhengig av segment. For eksempel øker mat, helse, livsstil og hobby. Og en interessant ting vi ser er at leserne tar fram magasinene oftere enn før. Altså øker sjansen for eksponering, sier Futsæter.

  1. , men «mindre enn mange tror»

  1. på video streaming

Men gjerne på en stor tv, skal vi tro Futsæter:

- 45 prosent av befolkningen har tilkoblet tjenester eller bokser som gjør at man kan strømme. Som smart-TV, Apple TV, spillmaskiner og lignende. Dette kommer til å øke. Og Netflix er fortsatt størst.

  1. Høy usikkeriet med tanke på DAB

- Vi lytter mye på radio, og det blir mer fragmentert med nisjekanaler. Radioen blir også digitalisert, med podkaster og radio via mobilen, sier Futsæter.

  1. i bruk av mobilt medieinnhold

  1. i bruk av medieinnhold fra desktop

  1. Bruk av sosiale nettsamfunn vil vokse, men det blir mer differensiert bruk. Ulike funksjoner for ulike samfunn og folk

  1. 10 prosent av befolkningen vil ha smartklokker neste år, men det blir ingen game changer for medieindustrien

  1. Mediebruken blir enda mer fragmentert, personifisert, flyktig, samtidig

- Smartklokken trender ikke som iPhone

En egen del av analysen og trendbeskrivelsen fra Futsæter denne gang handlet om smartklokkene.

Og han er klar på at han tror ikke at Apple Watch vil forandre verden som smarttelefonen gjorde det:

- Våre undersøkelser viser at 10 prosent vil kjøpe seg en smartklokke neste år. Det blir en forlengelse av mobiltelefonen, og populært i mange kretser - men vi ser ikke at dette tar av på samme måte som smarttelefonen.

- Det når rett og slett ikke en «kritisk masse». I tillegg er det en ekstra dings og en ekstra lader - som attpåtil er ganske dyr, spår Futsæter.

Powered by Labrador CMS