Steffen Kragh, konsernsjef i det danskeide Egmont-konsernet.
Steffen Kragh, konsernsjef i det danskeide Egmont-konsernet. (Foto: Steen Brogaard, Egmont)

Tøft år for TV 2 går hardt utover Egmont-tallene: 250 millioner svakere bunnlinje. Men pengebingen er fortsatt stappfull

Det nordiske mediekonsernet omsatte for 14,5 milliarder kroner i 2016. Tross resultatvekst i tre av fire divisjoner, sørger et svakt TV 2-år for 28 prosent svakere resultat før skatt.

Tirsdag offentliggjorde det stiftelseseide, danske Egmont-konsernet tallene for 2016: 

En omsetning på 14,5 milliarder kroner betyr vekst fra året før, og et driftsresultat (EBITDA) på 1,581 milliarder er fortsatt solid. 

Men det innebærer like fullt en nedgang fra året før, og ser vi lengre tilbake var driftsresultatet i 2015 på nær 2 milliarder - av en omsetning på 12,9. Det vil si at marginen har falt fra 15 til rundt 10 prosent. 

Resultat før skatt faller enda mer, fra 908 millioner i 2015 til 652 millioner i 2016, et fall på over 250 millioner kroner. 

 

Vokser på tre områder - faller stort på ett

Det nordiske mediekonsernet melder om vekst på tre av fire områder: Film og kino i Norge og Danmark, blad og magasiner i flere land gjennom Egmont Publishing, og flere bokforlag, som Cappelen Damm. 

Det fjerde området stod det tyngre til med, og det virker åpenbart at det er svake tall fra norske TV 2 som har tynget Egmonts resultater i fjor. 

Konsernet omtaler ikke TV 2-tallene i detalj i pressemeldingen tirsdag morgen, men det norske TV-huset vil offentliggjøre egne tall senere i formiddag. 

- TV 2 leverte tilfredsstillende underliggende drift og fortsatte sin markante digitale vekst, men økte utgifter til sportsrettigheter og ny fremtidsrettet organisasjon påvirket divisjonens resultat, heter det i meldingen fra Egmont-konsernet. Mellom linjene vil det si at omstillingsprosessen og nedbemanningen har kostet - mens rettighetene til engelsk fotball har kostet enda mer. 

 

Konsernsjefen er fornøyd

- Jeg er glad for våre resultater, sier konsernsjef Steffen Kragh, som understreker at 2016 var et godt år - bortsett fra norske TV 2 var det resultatvekst på alle forretningsområder. 

- Og for TV 2 handler det om å fremtidsrette våre organisasjoner. Vi flytter inn i nye bygg i Oslo og Bergen. Husk også at TV 2 leverer omsetningsrekord, og har seerfremgang, sier Kragh. 

- Men kostnadsveksten er stor. Kan TV 2 fortsette i kampen om de dyreste sportsrettighetene?

- TV 2 skal stå sterkt i de fremtidige mediemarkedene, og vi skal være gode på innhold. Det vil si at de fortsatt skal lage masse godt innhold, og kjøpe nye rettigheter, sier han. 

Han viser videre til at Egmont fortsatt utvikler og bygger nye tjenester, særlig på ecommerce, digital markedsføring og content marketing - også gjennom oppkjøp. Noe man kan gjøre blant annet takket være den solide egenkapitalen. 

 

Pengebingen er stappfull

For det er ingen fare så langt for Egmonts finansielle situasjon.

Konsernet er gjeldfritt og har en situasjon ikke ulik tegneseriefiguren Onkel Skrue, som er en viktig figur for bladforlagene: Egmont har hele 7,5 milliarder kroner i pengebingen. 

Konsernet er som kjent eid av en stiftelse, og betaler ikke utbytte til eierne. I fjor delte stiftelsen ut 121 millioner kroner til barn og unge, samt filmtalenter gjennom et eget fond. 

 

Egmont-konsernets nøkkeltall: 

Hovedtall i millioner NOK

2016

2015

Omsetning

14 485

14 088

Driftsresultat (EBITDA)

1 581

 1 698

Resultat før skatt (EBT)

652

908

Egenkapital

7 572

7 260

Til toppen